استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

سطوح استراتژی و جدول SWOT شرکت زندگی سبز کاسپین

 

شرکت زندگی سبز کاسپین:

شرکت زندگی سبز کاسپین تولید کننده نهاده های کشاورزی از قبیل ورمی کمپوست و کودهای غنی شده آلی مایع و ضد آفات ارگانیک می باشد که فعالیت خود را از سال 1385 شروع و در ابتدا با ایجاد بسترهای تولید ورمی کمپوست کار خود را آغاز نمود در سال 1388 تولید کود مایع هیومیک اسید را آغاز و پس از آن کود مایع اختصاصی 20 محصول کشاورزی را نیز به محصولات خود اضافه نمود. در سال 1391 شرکت برای توسعه بازار خود اقدام به اعطای نمایندگی هایی در 18 استان نمود و برای بازاریابی بهتر در اختیار آنان فیلمهای مستندی از نتایج بدست آمده از تاثیر کودهای مایع تولیدی شرکت در کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی قرارداد. در حال حاضر 35 نوع کود مایع در این شرکت تولید می گردد.

ادامه مطلب ...

چرخه حیات سازمان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

 همه ما می‌دانیم که روزی خواهیم مرد؛ با این وجود، اکثر ما دوست نداریم بپذیریم که مرگ، انتهای چرخه زندگی ماست و حتی اگر این را هم از لحاظ منطقی بپذیریم، عموما در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های خود، این واقعیت گریزناپذیر را فراموش می‏کنیم.

چرخه عمر یا Life Cycle یکی از مدل‌هایی است که به ما، در درک بهتر رویدادها و روندهای اطرافمان کمک می‏کند

ایده کلی بسیارساده است. به نظر می‌رسد هر ایده‌ای، هر محصولی، هر برندی، هر معادله‌ای، هر شاخصی، هر ابزاری، هر دیدگاهی، هر نظریه‌ای، هر سازمانی، هر مدیری و خلاصه هر موجودی، به نوعی یک چرخه عمر را طی می‏کند. چرخه‌ای که از نوزادی و رشد آغاز شده و با بلوغ و افول به پایان می‌رسد.

حتی شاید همانطور که انسان‌ها را براساس شخصیت یا الگوهای رفتاری‌شان طبقه‌بندی می‏کنند، بتوان محصولات و برندها و شاخص‌ها و ابزارها و نظریه‌ها را هم براساس شکل منحنی چرخه عمر آنها، طبقه‌بندی و تحلیل کرد

ادامه مطلب ...

آموزش تفکر استراتژیک: شواهد تجربی

آموزش تفکر استراتژیک: شواهد تجربی


Juan M. Benito-Ostolaza, Juan A. Sanchis-Llopis

 Department of Economics, Universidad Pública de Navarra, Campus Arrosadia s/n, 31006 Pamplona, Navarra, Spain

 Universitat de València and ERICES, Spain

چکیده

در عملکرد قوی شرکتی، خصوصا در محیط‌های رقابتی، رفتار استراتژیک بسیار مهم است. بنابراین، طراحی استراتژی خوب در شرکت‌ها مسئله‌ای کلیدی است. طراحی استراتژی به ترکیبی از تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک نیاز دارد. تفکر استراتژیک شامل تجزیه و تحلیل محیط استراتژیک شرکت است که چشم‌اندازی از آینده‌‌ی شرکت رامشخص می‌کند. برنامه‌ریزی استراتژیک به استفاده از چنین ایده‌هاییبرای تنظیم برنامه‌ی تجاری اشاره دارد. اگرچه شرکت‌های بسیاری در برنامه‌ریزی استراتژیک فوق‌العاده عمل‌می‌کنند، تعداد بسیار ناچیزی از آنها منابع کافی به تفکر استراتژیک اختصاص می‌دهند بطوریکه این مسئله به جنون استراتژیک (به عبارت دیگر، شرکت‌ها،با داشتن انتظار نتایج مختلف، به ‌طور مکرر استراتژی‌های مشابه‎ای را بکار می‌گیرند) منجر می‌شود. برای پرورش محیط استرتژیک در داخل یک شرکت، مدیران شرکت‌ها و دیگر کارکنان باید تمایل به مشارکت فعال در تصمیمات استراتژیک شرکت داشته ‌باشند. با وجود این، هر کسی از چنین مهارت‌هایی برخوردار نیست، همچنین شرکت‌های بسیاری فاقد برنامه‌های آموزشی برای نیروی کار هستند. مطالعه و بررسی حاضر به‌طور تجربی نشان می‌دهد که چگونه رفتار استراتژیک شرکت متاثر از چنین آموزش‌هایی است. دو گروه از افراد با شرایط یکسان به ‌عنوان نقطه‌ی شروع در نظر گرفته ‌می‌شوند و وارد بازی پی‌در‌پی و متوالی می‌شوند بطوریکه قوانین این بازی مانع محاسبه‌ی تعادل می‌شود. تنها اعضای یکی از گروه‌ها پیش از بازی رفتارهایی را که متضمن پروسه‌ی آموزش و یادگیری است دریافت کرده‌اند. هدف چنین رفتارهای آموزشی پرورش تفکر استراتژیک است. نتایج به‌دست آمده افزایش معناداری در تعداد تصمیمات استرتژیک گروه آزمایش نشان می‌دهد که در تضاد شدیدی با گروه کنترل است، گروه کنترل (یا گروه شاهد) فرضیه‌ی اولیه را (به‌عبارت دیگر، تاثیر مثبت آموزش) تایید می‌کند.

 

واژگان کلیدی: آزمایش‌ها، تفکر استراتژیک، بازی پی‌در‌پی و متوالی، آموزش.

ادامه مطلب ...

تکامل شرکت و چرخه عمر سازمان

 چرخه عمر محصول (PLC) یکی از مفاهیم بنیادی در بازاریابی است که ویژگی های خاص محصولات و بازارها در نقاط گوناگون در فرایند تکامل آن‌ها را تعریف می کند. ویژگی ها و تکامل شرکت در مراحل مختلف نیز با نام چرخه عمر سازمانی (OLC) شناخته می شود، اما کمتر در مورد آن بحث شده است. در این مقاله در مورد مراحل OLC بحث کرده و به طور ویژه شرح می دهیم این چرخه چگونه با سازمان‌هایتوسعه و تحویل محصولات فن آوری برتر، از شرکت های نوپا گرفته تا شرکت های بالغ، ارتباط پیدا می کند. ادامه مطلب ...