استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

سطوح استراتژی و جدول SWOT شرکت زندگی سبز کاسپین

 

شرکت زندگی سبز کاسپین:

شرکت زندگی سبز کاسپین تولید کننده نهاده های کشاورزی از قبیل ورمی کمپوست و کودهای غنی شده آلی مایع و ضد آفات ارگانیک می باشد که فعالیت خود را از سال 1385 شروع و در ابتدا با ایجاد بسترهای تولید ورمی کمپوست کار خود را آغاز نمود در سال 1388 تولید کود مایع هیومیک اسید را آغاز و پس از آن کود مایع اختصاصی 20 محصول کشاورزی را نیز به محصولات خود اضافه نمود. در سال 1391 شرکت برای توسعه بازار خود اقدام به اعطای نمایندگی هایی در 18 استان نمود و برای بازاریابی بهتر در اختیار آنان فیلمهای مستندی از نتایج بدست آمده از تاثیر کودهای مایع تولیدی شرکت در کیفیت و افزایش تولید محصولات کشاورزی قرارداد. در حال حاضر 35 نوع کود مایع در این شرکت تولید می گردد.

 


در این شرکت بدلیل جدید بودن محصولات، نیاز به پاسخگویی مستقیم به مشتریان برای هر کالا، تمرکز بر محصولات خاص و نیاز به سطوح تخصصی در تولید کالا از سطح استراتژی تجاری، همچنین بدلیل نیاز به تمرکز بر بازار جهت توسعه بازار برای جذب مشتریان بیشتر از سطح استراتژی بنگاه استفاده می گردد. استراتژی های سه گانه پورتر که شرکت از زمان تأسیس تاکنون به کار برده است به شرح زیر می باشد.


1- رهبری هزینه

با توجه به اینکه برای مشتریان محصولات شرکت هزینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا شرکت در تولیدات خود از استراتژی رهبری هزینه استفاده نموده و محصولات خود را با قیمت بسیار پایین تر و با کیفیت بسیار بالاتر نسبت به محصولات مشابه خارجی ارائه می نماید.

2- تمایز

تولید کودهای اختصاصی با کیفیت برای هر محصول با ارائه مشاوره و تحویل در محل به کشاورزان از جمله استراتژی های تمایز این شرکت به شمار می آید.

3- تمرکز

با توجه به اینکه شرکت توانایی تولید انواع کودهای جامد و شیمیایی را دارد بدلیل وسعت کافی بازار کودهای مایع و رشد بالقوه این صنعت در تولید کودهای مایع تمرکز نموده است.


تحلیل عوامل داخلی(جدول IEF) شرکت زندگی سبز کاسپین

          

نقاط قوت/ نقاط ضعف

ضریب وزنی

امتیاز

امتیاز موزون

کیفیت بالای محصولات نسبت به رقبای داخلی

0.10

4

0.40

قیمت مناسب محصولات نسبت به مشابه خارجی

0.10

4

0.40

داشتن گواهی نامه سلامت

0.07

3

0.21

تولید مواد اولیه

0.08

3

0.24

تنوع محصولات

0.08

3

0.24

عدم تبلیغات وسیع و بازاریابی قوی

0.10

1

0.10

نقدینگی پایین

0.10

1

0.10

عدم تحویل به موقع کالا

0.08

2

0.16

نداشتن کانالهای ارتباطی موثر درسازمانهای دولتی و موسسات اعتباری

0.08

1

0.08

فقر فرهنگی کشاورزان در استفاده از کودهای آلی

0.06

2

0.12

عدم مدیریت توانمند

0.08

1

0.08

عدم در اختیار داشتن نیروی انسانی متبحر و کافی

0.07

2

0.14

جمع

1

 

2.27

          

         با توجه به اینکه مجموع امتیاز موزون2.27 می باشد و کمتر از 2.5 است لذا نقاط ضعف این شرکت نسبت به نقاط قوت آن برتری داشته و شرکت با مشکلاتی در کسب و کار خود مواجه است.


              تحلیل عوامل خارجی (جدول EFE ) شرکت زندگی سبز کاسپین

فرصتها و تهدیدها

ضریب وزنی

امتیاز

امتیاز موزون

تصویب لایحه حذف کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای طبیعی در مجلس شورای اسلامی

0.15

4

0.60

حمایتهای مالیاتی از تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنایع جانبی

0.06

2

0.12

افزایش تعرفه های گمرکی واردات محصولات کشاورزی و صنایع جانبی

0.09

2

0.18

وضع قانون منع استفاده از کودهای شیمیایی بدلیل آلوده کردن محیط زیست

0.10

3

0.30

بهبود روابط با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهت صادرات نهاده های کشاورزی

0.04

1

0.04

تسهیل در اعطای تسهیلات ارزان به بخش کشاورزی

0.06

3

0.18

افزایش میزان مهاجرت روستاییان به شهرها

0.08

2

0.16

کاهش میزان مهاجرت روستاییان به شهرها

0.08

2

0.16

ارتقاء فرهنگ استفاده از کودهای آلی طبیعی در کشاورزان

0.09

3

0.27

تسهیل و کاهش هزینه های انتقال تکنولوژی از خارج کشور

0.05

2

0.10

افزایش تعداد رقبا

0.07

3

0.21

تمایل خریداران به استفاده از محصولات جایگزین

0.06

3

0.18

قدرت چانه زنی پایین تامین کننده مواد اولیه

0.07

2

0.14

جمع

1

 

2.64

          

        تحلیل : شرکت زندگی سبز کاسپین در حد متوسط به بالا توان مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصتها را داراست.


                                                                       ماتریس رقابت  CPM         شرکت زندگی سبز کاسپین

عوامل موفقیت

ضریب

زندگی سبز کاسپین

آرویج گستر سما

کیمیا

امتیاز

نمره نهایی

امتیاز

نمره نهایی

امتیاز

نمره نهایی

کیفیت محصولات

0.14

4

0.56

3

0.42

2

0.28

قیمت رقابتی

0.12

3

0.36

3

0.36

2

0.24

تبلیغات و بازاریابی

0.13

3

0.39

2

0.26

4

0.13

فرهنگ سازی

0.09

3

0.27

1

0.09

1

0.09

شبکه توزیع

0.11

2

0.22

1

0.11

3

0.33

وضعیت مالی

0.10

2

0.20

3

0.30

4

0.40

وفاداری مشتری

0.09

2

0.18

3

0.27

3

0.27

تنوع محصول

0.11

4

0.44

3

0.33

2

0.22

نیروی انسانی توانمند

0.11

2

0.22

2

0.22

3

0.33

جمع

1

 

2.84

 

2.36

 

2.29

·          

·         تحلیل: در این صنعت عوامل کلیدی موفقیت به ترتیب کیفیت محصول، تبلیغات و بازاریابی و قیمت رقابتی می باشد. همانطور که در ماتریس مشاهده می شود شرکت زندگی سبز کاسپین وضعیت مناسبتری نسبت به دو رقیب دیگر دارد. برترین مزیت شرکت زندگی سبز کاسپین نسبت به رقبا کیفیت محصول وتنوع محصول می باشد.


ماتریس SWOT شرکت زندگی سبز کاسپین

 

 

قوت ها (S):

·         کیفیت بالای محصولات نسبت به رقبای داخلی

·         قیمت مناسب محصولات نسبت به مشابه خارجی

·         داشتن گواهی نامه سلامت

·         تولید مواد اولیه

·         تنوع محصولات

ضعف ها (W):

·         عدم تبلیغات وسیع و بازاریابی قوی

·         نقدینگی پایین

·         عدم تحویل به موقع کالا

·         نداشتن کانالهای ارتباطی موثر درسازمانهای دولتی و موسسات اعتباری

·         فقر فرهنگی کشاورزان در استفاده از کودهای آلی

·         عدم مدیریت توانمند

·         عدم در اختیار داشتن نیروی انسانی متبحر و کافی

فرصت ها (O):

·         تصویب لایحه حذف کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای طبیعی در مجلس شورای اسلامی

·         افزایش تعرفه های گمرکی واردات محصولات کشاورزی و صنایع جانبی

·         وضع قانون منع استفاده از کودهای شیمیایی بدلیل آلوده کردن محیط زیست

·         بهبود روابط با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهت صادرات نهاده های کشاورزی

·         تسهیل در اعطای تسهیلات ارزان به بخش کشاورزی

·         کاهش میزان مهاجرت روستاییان به شهرها

·         ارتقاء فرهنگ استفاده از کودهای آلی طبیعی در کشاورزان

·         تسهیل و کاهش هزینه های انتقال تکنولوژی از خارج کشور

So:

·         توسعه بازار

·         رسوخ در بازار

·         توسعه محصول

 

WO:

·         دریافت تسهیلات جهت بازاریابی و تبلیغات و بالابردن نقدینگی

·         یکپارچگی رو به جلو (راه اندازی شبکه توزیع)

·         توانمندسازی حوزه مدیریت شرکت

·         استخدام نیروهای متبحر

·         آموزش نیروهای موجود

تهدیدها (T):

·         افزایش میزان مهاجرت روستاییان به شهرها

·         افزایش تعداد رقبا

·         تمایل خریداران به استفاده از محصولات جایگزین

ST:

استراتژی تمایز

 

WT:

تبلیغات و بازاریابی قوی

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.