استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

فرآیند نردبانی پایین به بالا برای خودروی سواری

 

فرایند نردبانی یکی از روش هایی است که در چند دهه اخیر خصوصاً در رویکرد  زنجیره منظور-نهایت کاربرد فراوانی یافته است. این روش در زمینه های گوناگون اقتصادی و فرهنگی و ... به عنوان ابزاری کارآمد توسط محققین بکار گرفته شده است.

مبتکر این روش "دنیس هینکل" از شاگردان " جرج کلی" روانشناس مشهور و خالق نظریه سازه های شخصیت  می باشد که در پایان نامه خود در دانشگاه اوهایو به انجام رسانده است.

یکی از روش هایی که اخیرا (از سال 1982 میلادی با نوشته رینولدز و گاتمن آغاز شد) در سطح وسیعی در حیطه های مختلفی توسط محققین بکار گرفته شده است، با عنوان " نظریه زنجیره منظور- نهایت " (Means End Chain Theory)  شناخته می شود. در این نظریه که با ابزار مصاحبه عمیق و با "فرایند نردبانی"  (Laddering Process )انجام می شود، در روش "پایین به بالا"  (Bottom-Up)از ویژگیهای کالا آغاز شده و نهایتاً به ارزش های نهایی مصرف کننده می رسد. هزاران تحقیق کاربردی که در استقبال از این روش انجام شده حیطه های بازاریابی ، روانشناسی ، ادبیات و ... را پوشش قابل توجهی داده است.

ولی " روش بالا به پایین"  (Top-Down)که عملا از سال 2002 بکار گرفته شد است ( بر حسب مقالات ارائه شده) هنوز کاربرد وسیعی مانند "روش پایین به بالا"  نیافته است و مقالات و تحقیقات چندانی با توجه به پیچیده تر بودن آن منتشر نگردیده است. 

فرایند نردبانی یکی از روش هایی است که در چند دهه اخیر خصوصاً در رویکرد  زنجیره منظور-نهایت کاربرد فراوانی یافته است. این روش در زمینه های گوناگون اقتصادی و فرهنگی و ... به عنوان ابزاری کارآمد توسط محققین بکار گرفته شده است.

مبتکر این روش "دنیس هینکل" از شاگردان " جرج کلی" روانشناس مشهور و خالق نظریه سازه های شخصیت  می باشد که در پایان نامه خود در دانشگاه اوهایو به انجام رسانده است.

یکی از روش هایی که اخیرا (از سال 1982 میلادی با نوشته رینولدز و گاتمن آغاز شد) در سطح وسیعی در حیطه های مختلفی توسط محققین بکار گرفته شده است، با عنوان " نظریه زنجیره منظور- نهایت " (Means End Chain Theory)  شناخته می شود. در این نظریه که با ابزار مصاحبه عمیق و با "فرایند نردبانی"  (Laddering Process )انجام می شود، در روش "پایین به بالا"  (Bottom-Up)از ویژگیهای کالا آغاز شده و نهایتاً به ارزش های نهایی مصرف کننده می رسد. هزاران تحقیق کاربردی که در استقبال از این روش انجام شده حیطه های بازاریابی ، روانشناسی ، ادبیات و ... را پوشش قابل توجهی داده است.

ولی " روش بالا به پایین"  (Top-Down)که عملا از سال 2002 بکار گرفته شد است ( بر حسب مقالات ارائه شده) هنوز کاربرد وسیعی مانند "روش پایین به بالا"  نیافته است و مقالات و تحقیقات چندانی با توجه به پیچیده تر بودن آن منتشر نگردیده است.

در این روشها پنج عامل "ویژگیهای محصول"  (Attributes) ، "فایده ها و یا خروجی های آن ویژگی ها"  (Consequences) و نهایتا "ارزش های مترتبه بر آن فواید"  (Values )همراه با "پیوند میان ویژگی ها و فواید"  (Consequences Linkages of Attribute and) و نیز "پیوند میان فواید و ارزشها"  (Consequences and Values Linkages of)استخراج می شود و پس از تشکیل "نقشه زنجیره ای ارزش"  (Hierarchical Value Map – HVM)مسیرهای حاصله ترسیم می گردد. نهایتا بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده راهکارهای مناسب برای تولید کنندگان و سایر گروه هایی که با مصرف کنندگان مرتبط هستند ارائه می شوند.


       برای تمرین فرآیند نردبانی از پایین به بالا موضوع "خودروی سواری" در نظر گرفته شد که با مشارکت دو تن از دوستان  که نظرات آنها در تصویر زیر به رنگهای قرمز و سبز نشان داده شده ویژگی هایی از قبیل طراحی- رنگ- راحتی- قیمت- برند- مصرف سوخت و ایمنی  و فواید یا خروجی های شامل زیبایی- خستگی کمتر- هزینه کمتر- کیفیت- وجهه عمومی- آلودگی کمتر- امنیت جانی- قدرت خرید بیشتر- انرژی بیشتر و سفر بیشتر و در نهایت ارزشهای نهایی اخذ شده شامل لذت بیشتر- تجربه بیشتر- احساس توانایی بیشتر- اطمینان خاطر- سلامت بشر می باشند که در جدول ذیل آورده شده است.

 

values

consequences

Attributes

لذت بیشتر

V18

زیبایی بیشتر

C8

طراحی

A1

 

تجربه بیشتر

V19

خستگی کمتر

C9

رنگ

A2

 

احساس توانایی بیشتر

V20

هزینه کمتر

C10

راحتی

A3

 

اطمینان خاطر

V21

کیفیت بهتر

C11

قیمت

A4

 

سلامت بشر

V22

وجهه عمومی

C12

برند

A5

 

 

 

آلودگی کمتر

C13

مصرف سوخت

A6

 

 

 

امنیت جانی

C14

ایمنی

A7

 

 

 

قدرت خرید بیشتر

C15

 

 

 

 

 

انرژی بیشتر

C16

 

 

 

 

 

سفر بیشتر

C17

 

 

 











 


 

 

مسیر های طی شده به شرح زیر می باشد.

         A1-C8-V18         A1-C8-V18          A2-C8-V18         A3-C9-C17-V19          A3-C9-C16-C17-V18           A4-C10-C15-V20                                                             

                A5-C11-V21           A5-C12-V18    A6-C10-C15-V20    A6-C13-V22         A7-C14-V22             A7-C14-V22  

 

 

 

این مسیرها را در جدول زیر دسته بندی نمودیم :


مسیرها

حلقه (R)

A1-C8-V18

A1-C8-V18

A2-C8-V18

A5-C11-V21

A5-C12-V18

A6-C13-V22

A7-C14-V22

A7-C14-V22

3R

A3-C9-C17-V19

A6-C10-C15-V20

A4-C10-C15-V20

4R

A3-C9-C16-C17-V18

5R

 

همانطور که در جدول فوق مشاهده می گردد بیشترین مسیرها به تعداد 5 مسیر به ارزش شماره 18 یعنی " لذت بیشتر" منتهی می گردد از اینجا می توان نتیجه گرفت که خودروی سواری یک کالای لوکس می باشد که هدف از تهیه آن لذت بیشتر می باشد. بنابراین کارشناسان صنعت خودرو سازی تلاش خود را باید به طراحی مناسب و زیبا، رنگ جذاب و راحتی خودروی سواری بیشتر معطوف کنند.


پس از لذت بیشتر، اطمینان خاطر از خودروی سواری در درجه دوم اهمیت قرار دارد لذا کارشناسان باید به کیفیت و ایمنی خودرو نیز توجه ویژه ای کنند.


بازاریابان برای بازاریابی خودروی سواری باید بر روی لذت بردن از یک خودرو که نیازهای زیبا شناختی مشتریان و راحتی استفاده از آن را تأمین می کند و اطمینان خاطر از ایمنی و هزینه مناسب جهت خرید و مصرف سوخت را مد نظر قرار دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.