استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

استراتژی بازاریابی

این وبلاگ برای ارائه مطالب مربوط به درس استراتژی بازاریابی دانشگاه نور طوبی طراحی گردیده است.

پیاده سازی سیستم های تجارت الکترونیک ( EC) از توجیه تا موفقیت

چکیده

 

تجارت الکترونیک، به معنی انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، خود پرداز، موبایل و کامپیوتر است. تجارت الکترونیک نیز مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خرید دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته و بازار در حال تغییر، فرصت بزرگی را برای کسب‌ و‌کارها فراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند.

سازمان ها برای ورود به تجارت الکترونیک ابتدا باید پروژه های مرتبط با EC را در خودشان توجیه کنند. توجیه اقتصادی، آمادگی و توانایی سازمان، توجیه مالی و زیر ساختهای لازم از جمله مواردی هستند که سازمانها باید در بدو ورود به تجارت الکترونیک برای توجیه آن مورد بررسی قرار دهند.

مزایای سرمایه گذاری در EC عبارت است از بهبود فرآیندهای تجاری، هزینه های پایین، افزایش بهره وری، افزایش رضایت و حفظ مشتری، افزایش درآمد و سهم بازار، کاهش زمان بازاریابی و کسب مزیت رقابتی. برای سرمایه گذاری در EC از روش های مختلف برای اندازه گیری ارزش تجاری سرمایه گذاری های EC و IT که از روش های سنتی پشتیبانی می کنند و شامل تجزیه و تحلیل ارزش خالص فعلی NPV و ROI هستند استفاده می گردد.

برای ارزیابی هزینه ها و سود از معیارهایی استفاده می شود که نه تنها برای توجیه استفاده می شوند بلکه برای سایر فعالیت های اقتصادی (مانند مقایسه عملکرد کارکنان به هنگام دادن پاداش) نیز در نظر گرفته می شوند و می توانند نتایج مثبتی را برای سازمان ها در بر داشته باشند. معیارها باید به طور دقیق همراه با یک روش اندازه گیری مشخص تعریف گردند.

  

اندازه گیری و توجیه سرمایه گذاری های تجارت الکترونیک مشکلاتی در بر دارد. اندازه گیری بهره وری در صنایع خدماتی، هزینه ها و مزایای نامشهود، اندازه گیری تعریف های نادرست، پیدا کردن رابطه بین سرمایه گذاری EC و عملکرد سازمانی از این جمله مشکلات می باشند.

برای توسعه پروژه های تجارت الکترونیک از استراتژی هایی مانند توسعه در داخل خانه، خرید نرم افزارها (روش خارج از چارچوب)، برون سپاری توسعه سیستم های EC ، لیزینگ نرم افزارهای EC، محاسبات ابری و نرم افزارها به عنوان یک سرویس (SAAS) که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت استفاده می گردد. سایر گزینه های توسعه عبارتند از: پیوستن به بازار الکترونیک، پیوستن به کنسرسیوم، پیوستن به مزایده یا مزایده های یک شخص ثالث، اقدام به سرمایه گذاری های مشترک، استفاده از یک روش ترکیبی

سازماندهی تجارت الکترونیک می تواند تأثیر شگرفی در موفقیت آن داشته باشد از جمله بهبود در بازاریابی مستقیم و ایجاد تحول در سازمان ها مانند یادگیری سازمانی، تغییر ماهیت کار، ایجاد تعهد و ساختار واحد EC.

شکست و موفقیت در هر تجارتی از جمله تجارت الکترونیک وجود دارد. موفقیت در EC در وهله اول به تخصص مربوط است. برخی از مشخصه هایی که باعث شکست در مدل B2C  می شوند عبارتند از: عدم سودآوری، قرار گرفتن در معرض ریسک بیش از حد، هزینه های خرید زیاد، عملکرد ضعیف، طراحی وب سایت به صورت استاتیک، کمبود بودجه و مدل های درآمد نادرست. تفاوت های فرهنگی در موفقیت های EC و شکست آنها بی تاثیر نیستند. تفاوت های فرهنگی موجود باید تشخیص داده شوند تا تبلیغات آنلاینی که انجام می شود برخلاف فرهنگ های موجود نباشد.

 

 مقدمه

تجارت الکترونیک، به معنی انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، خود پرداز، موبایل و کامپیوتر است. تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاین محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos)  به عنوان کسب‌ و‌کار حمل ‌و ‌نقل کتاب شروع کرد. یا وب ‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلی انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خرید دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته است. با محبوب‌تر شدن دستگاه‌های تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و پینترست (Pinterest)، شبکه‌های اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شده‌اند. برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال ۲۰۱۴، در فروش‌های انجام شده بر روی پلت‌فرم تجارت الکترونیک Shopify ، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکه‌های اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیس‌بوک به این پلت‌فرم هدایت شده‌اند.

بازار در حال تغییر، فرصت بزرگی را برای کسب‌ و‌کارها فراهم می‌کند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانی تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.

در ادامه ترجمه ای در مورد پیاده سازی سیستم های تجارت الکترونیک ( EC) از توجیه تا موفقیت که با یک مثال از شرکتهای موفق در تجارت الکترونیک شروع می شود برای علاقمندان ارائه می گردد.

شرکت تلسترا

شرکت تلسترا یکی از شرکت های بزرگ مخابراتی استرالیاست که خدمات ارتباطات خطوط ثابت، تلفن همراه و همچنین تلویزیون دیجیتال و دسترسی به اینترنت را ارائه می دهد. این شرکت در یک بازار رقابتی کار می کند (به عنوان مثال، در مقابل شرکت های رقیبی مانند وادافون و اوپتوس) تلسترا خدمات خود را در چندین کشور آسیای و اروپایی گسترش داده است.

این شرکت در زمینه تجارت الکترونیک و بازار رسانه های اجتماعی بسیار فعال است و عمده فعالیت های خود را از طریق دستگاه های دیجیتال بی سیم انجام می دهد. به عنوان مثال، او به مشتریانش این امکانات را می دهد تا از طریق فیس بوک بتوانند حساب های خودشان را مدیریت نمایند. در مکان هایی که شرکت دارای فرصت می باشد اما مشکل بازاریابی داشت از تجارت الکترونیک استفاده می کند. به طور خاص، این شرکت به مشتریان حقوقی اش نیز مزایای نامحسوس بسیاری ارائه می دهد. برخی مشتریان که دارای مشکل بودند، با پشتیبانی و تایید مدیران ارشد بدون نیاز به جزئیات، خدمات تلسترا را دریافت می کنند.

تلسترا علاقمند به ترویج چهار خط برنامه زیر بود:

1. مدیریت خدمات ناوگان دریایی و زمینی. این موضوع، شامل برنامه های سیار سازمانی است.

2. کنفرانس ویدیویی. این نرم افزار از کنفرانس ویدئویی استفاده می کنند تا در هزینه جلسات و مسافرت های با این هدف صرفه جویی کرده و باعث سرعت در تصمیم گیری سازمان ها شود. هم خط ثابت و هم تلفن همراه می تواند از این ابتکار پشتیبانی نماید.

3. مراکزتماس با وب. این نرم افزاربرای بهبود CRM طراحی شده است.

4. دورکاری. این امکان را برای کارکنان فراهم می کند تا خارج از محل کار کنند. دورکاری (کار از راه دور) نیاز به یک تکنولوژی پیشرفته دارد تا ارتباط و همکاری موثری را برقرار کرده و فعالیت های تجاری را به نحو احسن انجام دهد.

هم زیر ساخت ها و هم نرم افزارهای مورد استفاده در موارد بالا دارای هزینه می باشد. بسیاری از مشتریان تلسترا علاقمند به یادگیری در مورد سرمایه گذاری هستند، اما نمی دانستند که چطور در این راه قدم بردارند.

تلسترا یک برگ سفید را ارائه کرده است تا کاربرد حسابگرانه ROI را در هر کدام از چهار خط عملیاتی بالا نشان دهد. از ویژگی های منحصر به فرد این برنامه های حسابگر این است که سود و منفعت کاربرانشان را محاسبه کرده و نکات برجسته آن را نشان می دهند. مثال هایی از برخی از این برنامه های حسابگرانه در سدینگتون و تونی (2009) در دسترس هستند. در اینجا، ما برخی از نکات برجسته را ارائه می دهیم.

توجیه کنفرانس ویدیوئی

مزایای آن عبارتند از: کاهش هزینه سفرها، کاهش زمان اتلاف زمان برای کارکنان و غیره. این رویکرد از ارزش فعلی خالص (NVP) استفاده می کند. تجزیه و تحلیل هزینه سود خالص باعث برخی مزیت ها در کار می شود (مانند تصمیم گیری سریع تر). مزیت های هزینه های متغیر با هزینه های ثابت می توانند باهم مورد مقایسه قرار بگیرند. مزیت کارکنان دارای متغیرهایی است که می توانند به نفع سازمان تمام شوند (مانند رضایت شغلی بهتر). در نهایت، متغیرهایی مانند کاهش ترافیک خودرو و حمل و نقل نیز به آن اضافه می گردند.

توجیه دورکاری

مزیت آن برای شرکت ها به دلیل کاهش و رفع موانع برای ایجاد اشتغال های بیشتر هستند. باز هم برخی مزیت های نامشهود وجود دارند. هزینه ها با جزئیات آورده شده اند (به عنوان مثال هزینه تجهیزات). کارمندان زمان مسافرت های کاری خودشان را در خانه صرف می کنند اما در هر حال باید هزینه مصرف انرژی را در خانه بدهند. جامعه از کاهش حجم ترافیک به هنگام دورکاری لذت می برد.

توجیه مراکز تماس اینترنتی

رویکرد فوق در اینجا نیز استفاده می شود: حساب کتاب ها شامل پس اندازها، سود و هزینه های یک شرکت، کارکنان و اجتماع می شوند. هر دو متغیرهای مشهود و نامشهود در محاسبات در نظر گرفته شده اند.

توجیه مدیریت خدمات ناوگان دریایی و زمینی

·         ساختار این محاسبه مشابه بالاست: پس اندازها، سود و هزینه های شرکت، کارکنان و اجتماع.

·         برگ سفید محاسباتی را به ما همراه با نمونه داده ها برای فرضیات یک شرکت ارائه می دهد.

·         شرکت تلسترا امکان محاسبه دیگری را نیز از جمله استفاده از دیتا در خدمات موبایل ارائه می دهد.

نتایج

تلسترا معتقد است که شرکت های استرالیایی دارای یک فرصت برای توسعه استراتژی پایداری با استفاده از تکنولوژی های بالا هستند. تلسترا شواهدی را از برخی هزینه های مفید در شرکت ارائه می دهد. از آنجا که پس اندازهای شرکت در بسیاری از موارد قابل توجه است، رفاه کارکنان و اجتماع نباید نادیده گرفته شود.

همان طور که شرکت تلسترا خودش مقدمه ای را از خدمات رفاهی اش ارائه کرده است، در سال 2009 موفق به افزایش بازارهایش در شرکت ها و سودآوری در بین سال های 2011 تا 2013 گردید. همچنین ارزش بازار شرکت تلسترا تقریباً از سال 2010 تا 2014 دو برابر گردید.

درس هایی که از این مورد آموختیم

مورد تلسترا نشان می دهد که سازمان ها باید پروژه های مرتبط با EC را در خودشان توجیه کنند و واقعیت این است که انجام این کار چندان هم ساده نیست. شرکت تلسترا با توضیح این امکانات به مشتریانش، به آنها در توجیه IT و EC کمک کرد. سرمایه گذاری یک مورد نامحسوس از سودمندی است که اندازه گیری آن با توجه به هزینه های به کار گرفته شده در پروژه های مختلف و نیز نیاز به کارکنان مختلف، مشکل است. موضوعات دیگر با روش های تجزیه و تحلیل سنتی و پیشرفته، استفاده از معیارهای EC، نظریه های اقتصادی EC و روش های توسعه یا سیستم های EC سر و کار دارند.

 

چشم انداز پیاده سازی تجارت الکترونیک

 

حال که شما با تجارت الکترونیک و کاربردهای آن آشنا شدید، ممکن است به این فکر باشید که بعد از این باید چه کاری انجام دهید. ابتدا باید سوالاتی را بپرسید از قبیل: "آیا من نیاز به EC دارم؟" و سپس "چطور باید آن را به انجام برسانم؟" پاسخ به این دو سوال و سایر سوالاتی از این قبیل می تواند پیپچیده باشد چرا که آنها بستگی به عوامل بسیاری دارند که در فصل درباره آنها بحث خواهیم کرد. ما به این عوامل به عنوان فاکتورهای پیاده سازی اشاره می کنیم.

 

فاکتورهای پیاده سازی اصلی

بسیاری از عوامل میزان نیاز و موفقیت پروژه های تجارت الکترونیک را تعیین می کنند. ما آنها را در دسته های زیر طبقه بندی می کنیم.

توجیه/ اقتصادی

مسئله اول این است که باید در ابتدا به این نتیجه برسید که آیا نیاز به پروژه های EC دارید یا نه. این مسئله می تواند برای پروژه های در مقیاس بزرگ بسیار پیچیده باشد. ما آن را توجیه پروژه EC می نامیم.

ایجاد یا توسعه سیستم تجارت الکترونیکی خودتان

این مسئله ساده نیست به خصوص زمانیکه پروژه ها در مقیاس متوسط وبزرگ می باشند.

آمادگی سازمان و تاثیرات تجارت الکترونیک

اینکه چطور واحد EC خودتان را سازماندهی کنید و چطور با تغییرات تجاری به وجود آمده در پروسه های کاریتان و سایر تغییرات ناشی از تجارت الکترونیک کنار بیایید همه بخشی از ملاحظات پیاده سازی می باشند. علاوه بر این، تاثیرات بالقوه آن باید بر روی بازاریابی، تولید وخطاب به مردم باشد. درنهایت، برخی مسائل فنی مانند اتصال به سایر سیستم های اطلاعاتی باید در نظر گرفته شوند. 

چگونه به موفقیت برسیم

ما عوامل فوق را به صورت یک چارچوب سازماندهی کرده ایم که در شکل (1) نشان داده شده است.

درسمت چپ این شکل، عوامل اصلی که بر روی پیاده سازی این فرآیند تاثیر می گذارند قرار داده ایم. با تصویب و استقرار آن ها در پروژه های EC عملکرد سازمان دارای بهبود عملکرد خواهد شد.

شکل)1 (عناصر اجرای EC


چرا و چگونه سرمایه گذاری های الکترونیک راتوجیه (تصدیق)می کنید؟

 

 شرکتها باید به دلایل مختلف سرمایه گذاری هایEC خود را توجیه کنند.

افزایش فشار برای توجیه (تصدیق) مالی

روزی روزگار، همان طور که یک داستان پیش می رود، گداهای شهر نیویورک تصمیم گرفتند تا یک مسابقه بگذارند تا ببینند چه کسی می تواند پول بیشتری را با استفاده از ایده های نوآورانه در یک روز کسب کند. بسیاری از ایده های نوآورانه به کار گرفته شدند و چندین گدا حدود 1000 دلار کسب کردند. با این حال، برنده مسابقه 5 میلیون دلار پول کسب کرده بود. وقتی که از او پرسیدند چطور این کار را انجام داده است، گدا جواب داد: "من یک تابلو نوشتم که متخصصان اروپایی برای ایجاد بازار تجارت الکترونیکی نیاز به کمک مالی دارند و علامت بورس اوراق بهادار نیویورک را مقابل آن قرار دادم."

این یک داستان فرضی است که در سال 1995 تا 2000، زمانی که پروژه های EC در حال وقوع بودند اتفاق افتاده است. نتیجه تلاش های پر سرعت برای سرمایه گذاری بدون تجزیه و تحلیل در سال 2001 تا 2003، زمانی که صدها تجارت وابسته به EC در حال شکل دهی بودند شبیه به داستان بالاست. برخی از شرکت ها و سرمایه گذاران شخصی حدود 90-100 % از سرمایه خود را از دست دادند. علاوه بر این، بیشتر شرکت ها، حتی شرکت های بزرگ مانند دیزنی، مریل لینچ و سیرس برخی از پروژه های EC خودشان را پس از از دست دادن مقدار قابل توجهی از سرمایه شان متوقف کردند. نتیجه مثبتی که از این شکست حاصل شد یک انقلاب "بازگشت به اصول اولیه" بود که معنی آن بازگشت به دقت، بررسی و احتیاط در تخصیص بودجه به EC بود.

امروزه،شرکتها در رابطه با تخصیص بودجه و هزینه های EC محتاط تر از قبل عمل می کنند. مدیران تکنولوژی احساس می کنند که در مورد توجیه مالی و برنامه ریزی برای هزینه ها دچار مشکل گردیده اند. با این حال، هنوز هم راه های بسیاری وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

·       اکثر شرکت ها فاقد دانش یا ابزار کافی برای محاسبات ROI در پروژه های EC هستند.

·       اکثریت قریب به اتفاق شرکت ها هیچ گونه فرآیند یا معیار رسمی برای اندازه گیری ROI در پروژه های EC ندارند.

·       بسیاری از شرکت ها پیچیدگی پروژه های EC را در مقایسه با سود تضمین شده خودشان اندازه گیری نمی کنند.

درعین حال میزان تقاضا برای توسعه و یا شروع پروژه های تجارت الکترونیک بسیار بالاست. از این رو، توصیه می گردد که پیش بینی ها را محاسبه کرده و ارزش پروژه های پیشنهادی برای EC را ارزیابی نمایید. برای بحث بیشتر، مقاله کین و جوشی (2011) و TeamQuest (2014) را ببینید. توجه داشته باشید که در برخی موارد، تقلید کردن از رقبا دلیل اصلی ورود به پروژه های EC است. در چنین مواردی، شما هنوز هم نیاز دارید تا یک توجیه رسمی از این کار برای خودتان انجام دهید، اما این کار می تواند باعث افزایش کیفیت کار شما گردد. 

 

در زیر برخی از دلایل برای توجیه EC ارائه شده اند:

·         شرکت ها اکنون به این نکته رسیده اند که EC به صورت الزام آوری، راه حل مشکلات نمی باشد. بنابراین، پروژه های EC باید با سایر پروژه های داخلی و خارجی به جهت یافتن منابع آنها به رقابت بپردازند. پاسخ آن معمولاً توسط ROI به دست می آید.

·         برخی شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی ارزیابی رسمی را برای درخواست بودجه ارائه کرده اند.

·         شرکت ها پس از تکمیل ارزیابی هایشان می توانند به موفقیت در پروژه های EC دست یابند.

·         فشار وارد شده از ناحیه مدیریت ارشد به منظور استراتژی های بهتر EC در تجارت می باشد.

·         موفقیت در پروژه های EC می تواند با در نظر گرفتن پاداش به دست اندرکاران پروژه افزایش یابد.

طبقه بندی سرمایه گذاری EC و مزایای آن

قبل از اینکه ما به توجیه سرمایه گذاری های EC بپردازیم، اجازه بدهید تا ماهیت چنین سرمایه گذاری را بررسی نماییم. یک راه اصلی برای طبقه بندی سرمایه گذاری های EC مختلف، ایجاد تمایز بین سرمایه گذاری در زیر ساخت ها و سرمایه گذاری برای کاربردهای خاص EC است. زیر ساخت های IT ارائه دهنده پایه و اساسی برای EC در شرکت ها می باشد. زیر ساخت های IT عبارتند از سرورها، اینترنت، مراکز داده، انبار داده، پایگاه های علمی و غیره.  علاوه بر این لازم است که برنامه های EC با سایر برنامه ها ادغام گردند. زیر ساخت های سرمایه گذاری برای مدت طولانی ایجاد می گردند.

کاربردهای EC در پروژه ها و برنامه های خاص، به منظور دستیابی به اهداف خاصی انجام می شوند. تعداد کاربردهای EC می تواند بزرگ باشد. آن ها می توانند در دپارتمان مالی یا چندین دپارتمان وابسته به آن که نیاز به ارزیابی هزینه و سود دارند به نظر پیچیده تر برسند.

نکته: محاسبات ابری می توانند دارای هزینه کمتری در زیر ساخت های IT و برنامه های EC باشند و حتماً باید در نظر گرفته شوند.

دلایل اصلی برای سرمایه گذاری شرکت ها در IT و EC، عبارت است از بهبود فرآیندهای تجاری، هزینه های پایین، افزایش بهره وری، افزایش رضایت و حفظ مشتری، افزایش درآمد و سهم بازار، کاهش زمان بازاریابی و کسب مزیت رقابتی.

 

چگونه یک سرمایه گذاری EC تحقق می یابد؟

توجیه یک سرمایه گذاری EC به معنی مقایسه هزینه های هر پروژه در برابر آنچه که برای آن سودمند است می باشد که به آن تجزیه و تحلیل هزینه سود می گویند. به منظور انجام چنین تجزیه و تحلیل، ضروری است که هزینه های مربوط EC اندازه گیری شوند. تجزیه و تحلیل هزینه سود اغلب با بازده سرمایه گذاری (ROI) اندازه گیری می شوند که نام یک روش خاص در ارزیابی سرمایه گذاری نیز هست.

تعدادی از روش های مختلف برای اندازه گیری ارزش تجاری سرمایه گذاری های EC و IT در دسترس هستند که از روش های سنتی پشتیبانی می کنند و شامل تجزیه و تحلیل ارزش خالص فعلی (NPV) و ROI هستند (nucleusresearch.com/research را ببینید).

تجزیه و تحلیل هزینه سود و فرآیند کسب و کار

تجزیه و تحلیل هزینه سود و ارزش کسب و کار بخشی از فرآیند کسب و کار هستند. فرآیند کسب و کار شامل سه جزء اصلی می گردد: مزایا (به عنوان مثال، افزایش درآمد، کاهش هزینه، رضایت مشتری)، هزینه ها (سرمایه گذاری و متغیرهای فیزیکی) و خطرات (به عنوان مثال، منسوخ گردیدن، مقاومت کارکنان). چندین فروشنده قالب ها، ابزار، دستورالعمل ها و سایر موارد مهم برای آماده سازی کسب و کار خودشان در مناطق مشخص را فراهم کرده اند. (itbusinessedge.com/downloads را ببینید).

چه چیزی باید توجیه شود؟ چه زمانی توجیه باید اتفاق بیفتد؟

همه سرمایه گذاری های EC نیازی به توجیه رسمی ندارند. در برخی موارد، یک توجیه کیفی ساده کفایت می کند. در زیر برخی موارد که ممکن است در ارزیابی های رسمی مورد نیاز نباشند ذکر شده اند:

·         زمانی که ارزش سرمایه گذاری نسبتاً برای سازمان کوچک است.

·         زمانی که داده های مربوط در دسترس نیستند، نادرست و یا به شدت فرار می باشند.

·         زمانی که پروژه EC به تصویب رسیده باشد این کار باید همراه با هزینه های مربوطه انجام یافته باشد (به عنوان مثال، زمانی که توسط دولت تصویب گردیده باشد یا زمانی که مطابقت آن ضروری باشد).

با این حال، حتی زمانی که تجزیه و تحلیل های رسمی نیز مورد نیاز نباشد، سازمان حداقل باید یک تحلیل کیفی انجام بدهد تا ماهیت سرمایه گذاری خود بر روی پروژه EC را توجیه نماید.

استفاده از معیارها در توجیه EC

معیارها می توانند در ارزیابی هزینه ها و سود مورد استفاده قرار بگیرند. آن ها نه ها برای توجیه استفاده می شوند بلکه برای سایر فعالیت های اقتصادی (مانند مقایسه عملکرد کارکنان به هنگام دادن پاداش) نیز در نظر گرفته می شند و می توانند نتایج مثبتی را برای سازمان ها دربر داشته باشند. معیارها می توانند:

·         پایه ای برای ایجاد اهداف و برنامه های خاص باشند.

·         ارزش مدل های کسب و کار را اندازه گیری و توصیف کنند.

·         اهداف فردی یا تیمی، دپارتمان ها و سایر واحدهای سازمانی با اهداف شرکت هماهنگ شده باشند.

·         عملکرد سیستم های EC ، همراه با استفاده، نوع بازدید کنندگان، بازدید از صفحه، نرخ تبدیل و غیره پیگیری گردند.

·         با استفاده از ابزارهایی چون کارت امتیاز و داشبورد عملکرد، سلامت شرکت ها را ارزیابی کنند.

معیارها، اندازه ها، و شاخص های عملکردی اصلی

معیارها باید به طور دقیق همراه با یک روش اندازه گیری مشخص تعریف گردند. شکل (2) روند استفاده از معیارها را نشان می دهد. فرآیند چرخه ای با تنظیم اهداف و آرمان های سازمان برای عملکرد EC شروع می شود که بعداً با تنظیم معیارها توصیف می شوند. معیارها با مجموعه ای از شاخص های عملکردی کلیدی (KPI ها) بیان می شوند. اغلب مواقع یک معیار دارای چندین KPI است.  KPI ها به طور مداوم تحت نظارت سازمان هستند (به عنوان مثال، از طریق آنالیز وب، گزارشات مالی، اطلاعات بازاریابی و غیره). همانطور که در شکل (2)  نشان داده شده است، KPI ها عملکردهای واقعی و معیارهای برنامه ریزی شده را نشان داده و بررسی می کنند که آیا شکافی در عملکرد وجود دارد یا نه و اینکه اقدامات اصلاحی باید در صورت لزوم انجام گردد یا نه.



شکل (2) چگونگی استفاده از معیارها در مدیریت عملکرد



مثال دیگری که برای معیارها ارائه شده است روش امتیازدهی متوازن است. این روش از چهار نوع معیار استفاده می کند: مشتری، فرآیندهای کسب و کار مالی، داخلی و رشد یادگیری.

ما بحث خود را در اینجا محدود به پروژه های فردی یا ابتکارات EC می نماییم. پروژه های EC اغلب با اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار در ارتباط هستند و به همین ترتیب می توان آن ها را در سرمایه گذاری و تصمیمات سازمان مورد استفاده قرار داد (همان طور که در شکل (2) نشان داده شده است). یکی از ابزارهای مفید برای EC، آنالیز وب است. آنالیز وب به روش های مختلفی بستگی دارد. (به عنوان مثال، آنالیز گوگل، کلیفتون 2012 را ببینید)

آنالیز وب

آنالیز وب به ابزارها و روش هایی برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی وب اشاره دارد و در فعالیت های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد. ارزیابی وب سایت های تبلیغاتی همچنین می تواند به عنوان یک ابزار در بازار EC استفاده شود. نتایج کمپین های تبلیغاتی همچنین می توانند همراه با آنالیز وب مورد ارزیابی قرار گیرند. به منظور اطلاعات بیشتر، کاشیک (2010) و بیسلی (2013) را ببینید.

اکنون که ما نیاز به توجیه EC و استفاده از معیارها را دریافتیم، بیائید تا ببینیم چرا توجیه EC در عمل کار دشواری است.

 

مشکلات اندازه گیری و توجیه سرمایه گذاری های تجارت الکترونیک

 

توجیه پروژه های ECIT) می تواند پیچیده باشد و از این رو این توجیه کمی مشکل است. بگذارید تا علت آن را بیابیم.


شکل (3) یک مدل برای توجیه فرآیند IT (منابع: بر پایه گانسکاران و همکاران، (2001) و میسرا (2006)؛ و تجربه مولفان)



فرآیند توجیه EC

فرآیندهای توجیه EC بسته به شرایط و روش های مورد استفاده، متفاوت می باشند. با این حال، در نهایت می تواند بسیار پیچیده باشد. همان طور که در شکل (3) نشان داده شد، در پروژه های IT پنج نقطه باید توجیه گردند. در این بخش، ما به نواحی مشهود و نامشهود می پردازیم. علاوه بر پیچیدگی فرآیند، ممکن است با مشکلات دیگری نیز در ارتباط با توجیه مواجه گردیم.

مشکلات اندازه گیری بهره وری و دستاوردهای عملکردی

یکی از مزیت های اصلی استفاده از EC افزایش بهره وری است. با این حال، اندازه گیری افزایش بهره وری ممکن است بنا به دلایلی مشکل باشد.

موضوع داده و آنالیز

داده یا آنالیز داده می تواند بهره وری را مخفی نماید. چرا؟ در تولید، اندازه گیری ورودی و خروجی کار آسانی است، به عنوان مثال موتورهای تویوتا که یک محصول به خوبی شناخته شده از لحاظ کیفیت است. با این حال، اندازه گیری بهره وری در سایر صنایع خدماتی، مانند آموزش و پرورش، خدمات اجتماعی یا مراقبت های سلامتی کاری دشوار است چرا که کیفیت کار آنها ممکن است بسته به کمک های متقابل و هزینه های پرداختی آن متفاوت باشد.

سایر عوامل عمومی عبارتند از:

·         بهره وری EC در یک حوزه می توانند باعث از بین رفتن کیفیت سایر حوزه ها گردد

·         هزینه ها و مزایای نامشهود

·         تعریف های نادرست که اندازه گیری شده اند

گزارش EC و هزینه های مربوط به عملکرد سازمانی

پیدا کردن رابطه بین سرمایه گذاری EC و عملکرد سازمانی ممکن است دشوار باشد. دلیل آن این است که رابطه بین سرمایه گذاری و عملکرد ممکن است به صورت غیر مستقیم باشد؛ عواملی مانند EC اشتراکی و دارایی های IT و چگونگی استفاده و تاثیر آن ها بر سازمان و عملکرد آن می تواند در اندازه گیری امری دشوار باشد.

 

سایر مشکلات

مدت زمان زیادی بین سرمایه گذاری و تحقق سود وجود دارد که همین امر می تواند اندازه گیری های بهره وری را با شکست مواجه سازد.

هزینه ها و مزایای مشهود و نا مشهود

در بسیاری از موارد، پروژه های EC دارای مزایای مشهود و نامشهودی مانند زمان بازاریابی سریع تر، افزایش کارآیی و رضایت مشتری می باشد. برخی مزایای مطلوب نیز وجود دارند، اما ممکن است محاسبه آن ها با ارزش پولی دقیق کار دشواری باشد. به عنوان مثال، پست الکترونیکی ایمیل باعث بهبود در ارتباطات می گردد اما اندازه گیری این بهبود کاری دشوار است.

هزینه ها و مزایای مشهود

هزینه هایی که شامل خرید سخت افزار، نرم افزار، مشاوره و خدمات پشتیبانی می شوند، معمولاً مشهود می باشند. به همین ترتیب هزینه ارتباطات مخابراتی، هزینه های نگهداری و کار مستقیم نیز جزو این موارد می شوند. این هزینه ها را می توان از طریق سیستم های اطلاعاتی اندازه گیری نمود (به عنوان مثال، از فهرست اصلی). به طور مشابه، مزیت های مشهود از جمله افزایش سودآوری، بهبود بهره وری و سهم بازار می توانند با سهولت نسبتاً بیشتری اندازه گیری گردند.

هزینه ها و مزایای نامشهود

در مورد هزینه ها و مزایای نامشهود، سازمان ها باید معیارهای خلاقانه ای را به کار ببرند. هزینه های نامشهود می توانند در ذهن افراد هزینه های مبهمی در نظر گرفته شوند که در یک سیستم EC به وجود می آیند و باید در رابطه با این موضوع به سوالات مشتری پاسخ بهتری داده شود. یکی دیگر از هزینه های نامشهود ممکن است از فرآیندهایی که باعث لزوم تغییر در عملیات سازمان می شود، ناشی گردد. هزینه های سیستم EC متفاوت از سیستم های IT از لحاظ ساختار می باشد.

مدیریت مزایای نامشهود

اولین گام در مدیریت مزایای نامشهود، تعریف آن ها می باشد (مورد باز تلسترا را ببینید)، و در صورت امکان، مشخص کنید که چطور می خواهید آن ها را اندازه گیری کنید.

یک راه حل ساده برای تخمین ارزش پولی مزایای نامشهود استفاده از ROI یا فرآیندهای مالی مشابه در تحلیل ها و بررسی هاست. سادگی این رویکرد بسیار جالب توجه است، اما در بسیاری از موارد مفروضاتی وجود دارند که در این برآوردها مشکوک به نظر می رسند. اگر برآوردها خیلی زیاد بودند، تخمین ارزش مالی در سرمایه گذاری ها اشتباه خواهد بود. یکی از تخمین هایی که در سرمایه گذاری ممکن است نادیده گرفته شود، مزیت رقابتی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه ها و مزایای نامشهود به ریتر و رتگرز (2008) مراجعه کنید.

یکی از راه های اندازه گیری مزایای نامشهود استفاده از کارت امتیازی برای سرمایه گذاری های پیشنهادی است. این رویکرد نیاز به لیست کردن اهداف و اقدامات مورد نیاز در جهت آن ها می باشد. برای نمونه به آسفسو (2014) نگاه کنید.

مشکلاتی در بسیاری از شرکت ها به وجود می آیند ممکن است از لحاظ ارزشی در پروژه های IT و EC قابل اندازه گیری نباشند و از این رو یک روش ریسک آمیز است.

فرآیند توجیه پروژه های EC و IT

توجیه سرمایه گذاری های در مقیاس بزرگ تنها انتخاب یک روش نمی باشد، این کار شامل اجرای آن نیز می شود. فرآیندهای مناسب چندان ساده نیستند. گام های اصلی در این فرآیند از نظر باسلین (2006) و تجربه نویسندگان عبارتند از:

1.       ایجاد یک پایه مناسب برای تجزیه و تحلیل ها با فروشنده خودتان، و سپس انجام ROI.

2.       تحقیق در مورد این که چه معیارهایی باید استفاده شوند (شامل معیارهای داخلی و خارجی) و اطمینان از میزان دقت آن ها.

3.       توجیه هزینه سود تحت مفروضات ملاحظاتی.

4.       بررسی تمامی اطلاعات مورد استفاده در محاسبات.

5.       حساب کردن مزایای استراتژیک از جمله مزایای دراز مدت. یافتن مزیت رقابتی. اطمینان از تحقق سود در پرداخت هزینه ها (تمایل بسیاری از مدیران).

6.       داده ها را تا حد امکان به صورت واقعی در نظر گرفته و هزینه و ریسک ها را تجزیه و تحلیل نمایید.

7.       تمام دست اندرکاران کسب و کار و نیز تامین کنندگان و مشتریان اصلی را در نظر بگیرید.

استفاده از چرخه هایپ سایکل گارتنر

قبل از این که به معرفی روش های مورد استفاده بپردازیم، ابتدا خلاصه از چرخه هایپ سازمان ها را ارائه می دهیم. این ابزار می توانند در سطح بلوغ تکنولوژی های خاص EC مورد ارزیابی قرار بگیرند و از این رو می توانند یک استراتژی برای سرمایه گذاری های سودمند ایجاد کنند.

چرخه هایپ سایکل گارتنر چیست؟

یک چرخه هایپ نمایش گرافیکی از چرخه عمر فناوری های خاص مانند IT و EC است (به عنوان مثال، محاسبات ابری، چاپ سه بعدی، پرداخت الکترونیکی). این اصطلاح توسط گارتنر ایجاد شده است. چرخه هایپ یک چرخه تصویری از فناوری های مختلف، روش های فناوری اطلاعات و رشته های مرتبط با مدیریت را ارائه می دهد. این چرخه بلوغ فن آوری ها را برجسته سازی کرده و در حال حاضر دارای استفاده نسبتاً بالایی است. چرخه هایپ همچنین تخمین می زند که چه زمانی طول می کشد تا فن آوری ها به بلوغ برسند.

 جزئیات متدولوژیکی در gartner.com/technology/research/methodologies/hype-cycle.jsp ارائه شده اند. چرخه هایپ می تواند به صورت سفارشی (توسط شرکت گارتنر برای هزینه ها) برای شرکت ها و کارخانه ها طراحی شود. گارتنر در چرخه هایپ به صورت سالانه تجدید نظر می نماید.

هر کدام از چرخه های هایپ دارای پنج مرحله می باشند که ابتدا نقطه شروع تکنولوژی ها را نشان داده و سپس بلوغ و رشد آن می پردازد. مراحل پنج گانه چرخه هایپ عبارتند از:

1. ماژول فناوری. نسل رسانه ای تمایل زیادی به فناوری های اطلاعاتی یا EC جدید دارند که شامل رویدادهای تبلیغاتی (مانند معرفی محصولات، اعلامیه های عمومی یا انتشار مطبوعات) هستند و در نتیجه به صورت قابل توجهی به تکنولوژی اهمیت می دهند.

2. انتظارات فراتر از ذهن. این مرحله از تبلیغات پتانسیل بسیار بالایی در تکنولوژی ها دارد. در سال 2013، واقعیت اینترنت در این مرحله قرار داشت. عملکرد فناوری ممکن است به خاطر حفظ وعده های ارائه شده توسط رهبران تکنولوژی ها، مشاوران و تحلیل گران مالی باشد.

3. از طریق تخریب. نکته ای که رسانه ها به آن توجه نمی کنند نتایج نا امید کننده تکنولوژی ها می باشد.

4. سراشیبی روشن فکری. مفید بودن، خطرات، مزایای تکنولوژی ها از طریق شیوه های مختلفی در سازمان ها ارزیابی می شوند.

5. بهره وری. تکنولوژی ها می توانند دارایی های واقعی را نشان دهند. اکنون در نسل دوم یا سوم آنها، روش ها و ابزارهای بیشتری وجود دارند که پایدارتر و سازگارتر هستند. موقعیت تکنولوژیکی بستگی به این دارد که آیا تکنولوژی ها مشهود هستند یا نامشهود.

کاربرد چرخه هایپ

گارتنر گزارش سالانه ای را در حدود 102 سیکل مختلف ارزیابی می کند که بیش از 2000 تکنولوژی مختلف در کل 75 صنعت را شامل می شود (به عنوان مثال، به گارتنر 2013 مراجعه کنید). برای اطلاعات بیشتر به ویدیو موجود در gartner.com/technology/research/hype-cycle مراجعه کنید. گارتنر هزینه هایی را که شامل تکنولوژی های مختلف می شوند در گزارش های سال 2011 و 2014 پوشش داده است و بسیاری از فناوری های EC مانند تجارت تلفن همراه، میکروبلاگینگ، تجزیه و تحلیل داده، محاسبات ابری، اینترنت، RFID، پخش ویدئو و هوش اجتماعی را آنالیز کرده است.

یک مثال برای این که چطور تکنولوژی های EC در چرخه هایپ جای می گیرند در وب سایت gartner.com/newsroom/id/2575515 در دسترس است. بررسی چرخه هایپ می تواند برای هر گونه سازمانی مفید باشد که به طور جدی ابزارهای در حال ظهور را در تجارت الکترونیک و اجتماعی در نظر می گیرند.

 

روش ها و ابزار ارزیابی و توجیه سرمایه گذاری های تجارت الکترونیک

 

در مرکز آن ها، روش های توجیه اقتصادی قرار دارند که شامل پرداخت هزینه ها و مزیت های سرمایه گذاری است. توانایی های آن ها با یکدیگر متفاوت بوده و هزینه ها و مزایای EC علی الخصوص در مقایسه با سایر سرمایه گذاری های شرکت از هم دیگر متفاوت هستند.

فرصت ها و درآمدهای ایجاد شده از طریق سرمایه گذاری های EC

در آماده سازی کسب و کارها برای سرمایه گذاری EC، همان طور که بعداً توضیح خواهیم داد، باید درآمدهای بالقوه ایجاد شده توسط سرمایه گذاری های EC مورد ارزیابی قرار گیرند. بطور مثال:

·         شرکت هایی که به مردم در ازای دریافت هزینه اجازه بازی و یا تماشای رقابت های ورزشی را می دهند. (به عنوان مثال espn.go.com را ببینید).

·         افزایش درآمد از طریق فروش کالاها و خدمات آنلاین در کشورهای دیگر (به عنوان مثال NFL در چین)

·         استفاده از فرآیندهای تجاری کم هزینه تر و افزایش سودآوری

·         قابلیت فروش سرویس های تلفن همراه

·         استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و بازاریابی

·         فروش داده های جمع آوری شده با آنالیز وب و سایر شرکت ها

·         فروش فضای آگهی در یک سایت اینترنتی

·         کمیسیون ایجاد شده از طریق بازاریابی

شرکت ها از انواع مختلف ابزارهای تجاری یا توسعه ابزارهای داخلی استفاده می کنند.

 

جنبه های متدولوژیکی در توجیه سرمایه گذاری های EC

قبل از معرفی روش های خاص برای توجیه EC، بگذارید مسئله هزینه ها را بررسی کنیم که رایج ترین روش های توجیه پذیری می باشد.

انواع هزینه ها

اگرچه تجزیه و تحلیل هزینه - سود ممکن است به نظر ساده برسد، اما آن ها در عین حال نیز می توانند بسیار پیچیده باشند. در این جا چند مورد برای بررسی را ارائه کرده ایم:

·         تفاوت بین هزینه های اولیه و هزینه های عملیاتی. هزینه های اولیه ممکن است بار سرمایه گذاری باشند و در طی چند ماه یا چند سال افزایش یابند. علاوه بر این، سیستم هزینه های عملیاتی نیز باید در نظر گرفته شوند.

·         هزینه های مستقیم و غیر مستقیم. هزینه های مستقیم می توانند به صورت مستقیم با پروژه های EC در ارتباط باشند ولی هزینه های غیر مستقیم معمولاً با هزینه های مستقیم دارای زیر ساخت های مشترکی هستند اما در پروژه های EC و IT می توانند متفاوت باشند. بنابراین، هزینه های اختصاص داده شده برای پروژه ها ممکن است مشخص نباشد. انجام چنین تخصیصی ممکن است آسان به نظر نرسد؛ برخی از روش های تخصیص هزینه (با مشورت حسابدار) در دسترس هستند.

·         هزینه های درون مایه. اگرچه پرداخت های پولی می توانند آسان باشند اما تشخیص نوع هزینه های درون مایه دشوار است. برای مثال، هزینه هایی که یک مدیر بر روی پروژه EC صرف می کند. این هزینه ها اغلب به صورت هزینه های غیر مستقیم (به عنوان مثال، سربار) در نظر گرفته می شوند که تخصیص آن ها را در پروژه ها پیچیده تر می نماید.

 

روش های ارزیابی سنتی برای سرمایه گذاری های EC

رایج ترین روش ها در زیر ارائه شده اند: ارزیابی سرمایه گذاری های IT و EC. برای جزئیات بیشتر به تحقیقات هسته ای (2014) را ببینید. مهم ترین آن ها در زیر ارائه شده اند.

روش ROI

روش ROI از فرمولی استفاده می کند که مجموع سود خالص (درآمد منهای هزینه سالانه) را با هزینه های اولیه تقسیم می کند. نتیجه آن نسبت ROI سالانه یا برای یک دوره زمانی خاص است؛ فل (2013) و کین و جوشی (2011) را ببینید. در محاسبه ROI، تکنیک های زیر باید در نظر گرفته شوند.

دوره بازپرداخت

با روش دوره ی بازپرداخت، شرکت محاسبه می کند که چقدر طول می کشد که سرمایه گذاری اولیه از سوی متقاضیان بازپرداخت گردد.

آنالیز NPV

در آنالیز NPV، تحلیل گران بسیاری از ارزش های آینده شان تبدیل می کنند تا از ارزش فعلی خود بهره مند گردند و سپس می توانند ارزش های فعلی و آینده شان را با هم برای دستیابی به این که کدام یک سودمند هستند مقایسه کنند. در این مورد به مزایای نامشهود توجه کنید. برای دستورالعمل هایی که در تصمیم گیری ها مشخص تر هستند، مانند تحقیقات هسته ای (2014)، از آنالیز NPV استفاده می کنیم.

نرخ بازده داخلی (IRR)

برای یک سرمایه گذاری که نیازمند جریان های نقدی در طول زمان است، معمولاً از روش بازده داخلی (IRR) استفاده می شود. IRR نرخ کاهشی است که باعث می شود NPV در جریان های نقدی برابر با صفر گردد.

آنالیزهای سر به سر

نقطه سر به سر نقطه ای است که در آن سود یک پروژه با هزینه ها برابری می کند. شرکت ها از این آنالیزها برای این منظور استفاده می کنند که به نقطه شروع سرمایه گذاری ها در EC برسند و بازپرداخت خود را آغاز کنند.

مجموع هزینه ها و سود مالکیت

هزینه های یک سیستم EC ممکن است در طول سال ها بیش از حد انباشته گردد. یک عامل مهم در ارزیابی هزینه EC، مجموع هزینه های مالکیت است. مجموع هزینه های مالکیت (TCO) فرمولی برای برآورد هزینه مستقیم و غیر مستقیم مالکیت، اجرا و کنترل یک سیستم EC، در طول عمر یک پروژه است. هزینه های پروژه شامل هزینه های نصب (سخت افزار و نرم افزار)، عملیات مربوط به هزینه ها (تعمیر و نگهداری، آموزش، اجرا و غیره) و سایر هزینه های مرتبط است. TCO ممکن است بالاتر از 100% برای سخت افزارها به ویژه در رایانه های شخصی تمام شود.

با در نظر گرفتن TCO، سازمان ها می توانند تجزیه و تحلیل های دقیق تری را انجام دهند. بوردمن و همکاران (2011) یک روش محاسبه TCO را ارائه کردند که همانند مفهوم سود کلی مالکیت (TBO)،  شامل محاسبه اقلام TCO می شد. محاسبه  TBO شامل هر دو مزایای مشهود و نامشهود است. با محاسبه و مقایسه TCO با TBO، می توان بازپرداخت یک سرمایه گذاری را در طول عمر یک پروژه ارزیابی کرد (به عنوان مثال، بازپرداخت = TBO – TCO).

ارزش افزوده اقتصادی

ارزش افزوده اقتصادی (EVA)تلاش می کند تا ارزش خالص سرمایه گذاری را تعیین کند. این ارزش بازگشت سرمایه (به عنوان مثال پس از پرداخت مالیات) با کسر هزینه ها از سرمایه در جریان نقدی محاسبه می شود.

استفاده از چندین روش سنتی برای یک پروژه

برخی از شرکت ها از چندین روش سنتی استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند. هر کدام از این روش ها جنبه های مختلفی از آنالیز را برای ما فراهم می کند.

تجارت ROI در مقابل تکنولوژی ROI

به هنگام اجرای ROI، هم باید به دو طرف کسب و کار توجه شود و هم تکنولوژی که در پروژه به کار می رود. برای اطلاعات بیشتر، به مقاله Fell (2013) مراجعه کنید. با توجه به این مسئله کیفیت پروژه های EC اندازه گیری می گردد.

 

حسابگرهای ROI

روش های سنتی محاسبه ROI شامل فرمول های ساده و در دسترسی هستند که می توان از توابع اکسل یا سایر ماشین حساب ها استفاده کرد. برخی ماشین حساب های پیچیده و اختصاصی نیز می توانند برای فرمول های خاص مورد استفاده قرار بگیرند.

نظریه پردازان سعی دارند تا از ماشین حساب های ROI در ارزیابی سرمایه گذاری با استفاده از معیارها و فرمول های خاص استفاده کنند. اخیراً، برخی شرکت های متخصص در زمینه ROI نیز ماشین حساب های مخصوصی را برای محاسبات ROI توسعه داده اند که برخی از آن ها به رایگان در دسترس می باشند.

پیشنهادات مجله باسیلین

یکی از منابع عمده برای ماشین حساب های ساده باسیلین می باشد (Baselinemag.com). چندین ماشین حساب مبتنی بر اکسل در آن ارائه شده اند (به صورت رایگان یا با یک هزینه کم). نمونه هایی از عملیاتی که این ماشین حساب ها انجام می دهند عبارتند از:

·         محاسبه ROI به طور کلی

·         شناسایی ROI از RFID

·         مقایسه گوشی ها و لپ تاپ های هوشمند

·         شکل دادن به ROI مدیریت عملکرد برنامه

·         تعیین هزینه واقعی مالکیت (TCO)

·         محاسبه ROI از VOIP

·         تعیین هزینه کنفرانس ویدئویی

علاوه بر این، باسیلین آموزش ها، راهنمایی ها، داده های آماری، و غیره را در رابطه با این ماشین حساب ها ارائه می کند.

 

روش های پیشرفته برای توجیه و ارزیابی EC

اقتصادهای اطلاعاتی. با استفاده از ایده عوامل موفقیت بحرانی، این روش برای اهداف و تاثیرات بالقوه سازمانی همراه با طرح پیشنهادی EC به جهت تصمیمات اقتصادی کاربرد دارد.

روش ارزیابی. این روش به مقیاس و جنبه های مختلف پروژه های ارزیابی شده اختصاص دارد (مانند جنبه های هر کدام از معیارها) و سپس کل امتیازات (یا میانگین وزنی) را محاسبه می کند. نظریه های اقتصاد اطلاعاتی برای تعیین عوامل مختلف امتیازگیری مورد استفاده قرار می گیرد.

معیارها. این روش برای ارزیابی زیر ساخت های EC مناسب است. با استفاده از استانداردهای صنعتی (یا شاخص ها)، به عنوان مثال سازمان می تواند تعیین کند که چه هزینه هایی باید برای e-CRM صرف شوند. این سازماندهی می تواند تصمیم بگیرد که هزینه کل پروژه چقدر خواهد بود. معیارها ممکن است بهترین شیوه توصیه شده توسط انجمن ها یا مشاوران حرفه ای باشند.

مدیریت توسط ماکسیم. یک سازمان می تواند از این روش برای تعیین ارزش سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های بزرگ ECIT) استفاده کنید. این یک ترکیبی از روش های طوفان فکری و رسیدن به توافق است.

ارزیابی گزینه های واقعی. این روش یک روش ارزیابی پیچیده است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. این روش تنها در برخی شرایط خاص می تواند دقیق باشد و در آینده فرصت هایی را از سوی EC به وجود بیاورد.

کارت امتیازی متوازن. این روش با ارزیابی سلامت یا عملکرد سازمان، نگاهی گسترده به همه عوامل می اندازد نه فقط عوامل مالی. این روش یک ابزار محبوب برای ارزیابی پروژه های EC است.

داشبورد عملکرد. عبارت است از یک نوع کارت امتیازی متوازن که در سرمایه گذاری بر روی تجارت الکترونیک محبوبیت دارد و متدهای متعددی را بر روی یک نمودار ارائه می کند.

هزینه های مبتنی بر عمل و توجیه آن ها. این روش، هزینه هایی را که به هنگام برخی فعالیت های خاص رخ می دهد در نظر می گیرد. در مفهوم حسابداری مدیریتی این روش از ارزیابی سرمایه گذاری های EC اقتباس شده است و ثابت شده است که روش موفقی است.

متاسفانه هیچ کدام از این روش ها کامل یا در سطح جهانی نمی باشند. بنابراین شما باید به مزایا و معایب هر کدام از آن ها به صورت جداگانه نگاه کنید. روش های توجیه شده معمولاً با یک الگوریتم خاصی همراه هستند. نرم افزار تجاری EC در وب سایت BPlans(bplans.com) و Palo Alto(paloalto.com) در دسترس می باشد.

 

مثال هایی از معیارهای تجارت الکترونیک و توجیه پروژه

 

روش ها و ابزارهایی که در بخش قبل توضیح داده شدند می توانند به تنهایی یا با ترکیب با سایر عوامل در پروژه های EC مورد استفاده قرار بگیرند. در اینجا، ما چند مثال از چگونگی کارکرد این روش ها و ابزارها را در انواع مختلف پروژه های EC ارائه کرده ایم.

توجیه خرید اینترنتی

خرید اینترنتی به صورت اداری از پروسه های خرید (مانند انتخاب تامین کنندگان، درخواست های رسمی برای سفارشات، پردازش سفارشات خرید و سازماندهی مبالغ پرداختی) تشکیل شده است.

تنظیم این معیارها برای خرید اینترنتی علی الخصوص به هنگامی که خرید به صورت تبادل B2B انجام می شود، دشوار است.

مزیت های زیر با موفقیت در خریدهای اینترنتی حاصل می شوند.

·         افزایش سرعت زمان تحویل کالاهای خریداری شده

·         کاهش زمان پروسه های خرید کالا

·         کاهش قیمت کالاهای خریداری شده با توجه به دسترس بودن تامین کننده، بهبود تعاملات و استفاده از تخفیف (تخفیف حجمی)

·         کاهش هزینه های حمل و نقل و اداری برای خرید هزینه ها

معیارهای غیر مستقیم شامل کاهش هزینه ها عبارتند از:

·         کاهش هزینه های موجودی و دارایی

·         کاهش هزینه های حمل و نقل

·         کاهش هزینه های مواد خام

·         هزینه های بازپرداخت کم (از موارد ناقص)

·         کاهش هزینه های اجرایی و عملیاتی

·         کاهش هزینه های حمل و نقل 

خرید اینترنتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می تواند بر روی این معیارها یا سایر موارد تاثیر بگذارد. اندازه گیری و نظارت بر فعالیت های خرید اینترنتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. تکامل پروسه خرید آنلاین در مبادلات تهاتری در سایت Online File W14.1 نشان داده شده است.

توجیه خرید محصولات یا خدمات از فروشندگان

گوگل، یک روش محاسبه ای و ماشین حساب مخصوص را ارائه کرده است که سازمان ها را قادر می سازد تا بر روی برخی از محصولات اصلی گوگل سرمایه گذاری کنند. برگ سفید ارائه شده توسط گوگل در سال 2009 را ببینید که باعث به حداکثر رسیدن ROI و جستجوی با کیفیت بالا گردید که در لینک زیر در دسترس است.

static.googleusercontent.com/media/www.google.com/en/us/enterprise/search/files/Google_MaximizingWebsiteROI.pdf .

اقتصاد تجارت الکترونیک

محیط اقتصادی در تجارت الکترونیک بسیار گسترده و متنوع می باشد. ما در این بخش تنها برخی مباحث نمایشی را که مربوط به نظریات و فرمول های اقتصادی مادی است ارائه می کنیم. برای جزئیات بیشتر به مقاله های پریگر و هیل (2009) مراجعه کنید.

کاهش هزینه های تولید

هزینه های تولید، هزینه هایی هستند که برای تولید محصول و یا خدمات به کار رفته در این راه صرف می شوند. تجارت اینترنتی سهم عمده ای را در کاهش هزینه های تولید دارد. اصول اقتصادی زیر این کاهش هزینه را توضیح می دهند.

منحنی های هزینه تولید

میانگین هزینه متغیر (AVC) نشان دهنده وضع هزینه ها همراه با تغییر مقادیر آن است. AVC تولید محصولات فیزیکی و خدمات به شکل U است (شکل(4) را ببینید). این منحنی نشان می دهد که ابتدا با افزایش قوس آن هزینه ها کاهش می یابد (بخش A). با کاهش انحنا هزینه ها با توجه به افزایش متغیرها شروع به افزایش یافتن می کنند (مخصوصاً هزینه های بازاریابی) و هزینه های ثابت (به دلیل نیاز به مدیریت بیشتر) به صورت کوتاه مدت می باشند. در مقابل، هزینه های متغیر در صورت استفاده از محصولات دیجیتال بسیار پایین هستند. بدین ترتیب در شکل(4) (بخش B) نشان داده شده است که محصولات دیجیتال باعث کاهش در هزینه ها می شوند. این مسئله باعث افزایش مزیت رقابتی همراه با فروش بیشتر می شود چرا که کاربران استفاده کننده از EC می توانند محصولات خود را به قیمت های پایین تر به فروش برسانند.


شکل (4) منحنی میانگین هزینه (a) محصولات عمومی و (b) محصولات دیجیتال


تابع تولید

تابع تولید، در شکل(5) (بخش A) همراه با یک فرمول ریاضی برای مقدار تولید Q نشان داده است (به عنوان مثال، برای یک مقدار Q 1000 مقدار کار کمتری مورد نیاز است اما سرمایه گذاری بالایی (هزینه های سرمایه) مورد نیاز می باشد. هنگامی که EC وارد عکس می شود، تابع به داخل کشیده می شود (از L1 به L2) و مقدار کار/ یا سرمایه مورد نیاز کاهش می یابد. دوباره، EC باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود و به شرکت ها اجازه می دهد تا با قیمت های پایین تر برای فروش رقابت کنند.


شکل(5) تاثیرات اقتصادی EC: تابع تولید و هزینه های واسطه گری


بسیاری از اقتصاددانان (به عنوان مثال، چن 2005) هزینه ها را به شش دسته تقسیم می کنند:

1. هزینه های جستجو

2. هزینه های اطلاعات

3. هزینه های مذاکره

4. هزینه های تصمیم گیری

5. هزینه ها و سیاست های نظارت

6. هزینه های مرتبط با حقوق قانونی

تجارت الکترونیکی می تواند باعث کاهش هزینه ها گردد. کاهش هزینه معاملات باعث پایین آمدن هزینه های تجاری می گردد و همین یک مزیت رقابتی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. به عنوان مثال، جستجو برای محصولات می تواند هزینه های جستجو و اطلاعات را به شدت کاهش دهد.

شکل (6) یکی از جنبه های معامله را شرح می دهد. همان طور در شکل می بینید، بین اندازه معامله و هزینه ها ارتباط مستقیمی وجود دارد. به طور سنتی، اندازه فاکتورها باید برای کاهش هزینه ها بزرگ باشند (همانطور که در منحنی T1 نشان داده شده است). منحنی T2 به سمت پایین کشیده شده است. این یعنی EC باعث می شود تا هزینه های معاملاتی حتی با وجود کوچک بودنشان به طور قابل توجهی کمتر باشند


شکل (6) تاثیرات اقتصادی EC: هزینه های معاملات


افزایش درآمد

ما در طول این متن، نشان دادیم یک سازمان چطور می تواند از EC برای افزایش درآمد از طریق فروشگاه های اینترنتی، مزایده ها و فرصت های فروش استفاده کند. EC همچنین می تواند با افزایش دسترسی به امکانات باعث افزایش درآمد گردد.

رسیدن به ثروت

یکی دیگر از مسائل اقتصادی در EC افزایش تعداد مشتریان و مقدار تعاملات و اطلاعات با آن ها می باشد. برای مقدار مشخصی از هزینه ها، بیشتر مشتریان می خواهند که خدمات و امکانات بیشتری برای آن ها فراهم شود. شکل 14.7 این رابطه اقتصادی را نشان می دهد.


شکل(7) رسیدن به ثروت


یک روش پنج مرحله در توسعه سیستم تجارت الکترونیک

 

هنگامی که مشخص شد که یک کسب و کار EC مخصوص مزایای قابل توجهی دارد، وقت آن می رسد که برنامه های مفصلی از چگونگی و نحوه انجام آن طرح ریزی شوند و سیستم EC را به صورت جامع تری پیش بینی نمایند. بهترین کار این است که با شناسایی نیازهای کاربران شروع به کار نمایید.

امکانات مورد نیاز برای کاربران یک فروشگاه اینترنتی

امکانات مورد نیاز برای خریداران:

·         قابلیت کشف، جستجو، ارزیابی و مقایسه با سایر محصولات همراه با کاتالوگ های الکترونیکی

·         انتخاب محصولات برای خرید و بررسی و مقایسه قیمت و شرایط آن ها

·         قرار دادن سبد خرید برای سفارشات محصول مورد نظر

·         قابلیت پرداخت برای محصولات سفارش داده شده توسط کارت اعتباری یا الکترونیکی

·         تنظیم دستورالعمل ها و اطمینان از دسترسی به محصول مورد نظر

·         ارسال سفارشات پس از تایید و پیگیری آن ها

فروشندگان باید قادر باشند تا:

·         به سفارشات فعلی دسترسی داشته باشند.

·         امکان مقایسه قیمت ها را فراهم کنند.

·         یک سبد خرید الکترونیکی تهیه کنند.

·         کارت اعتباری مشتری یا پی پال (و یا مشابه این ها را) برای پرداخت الکترونیکی تایید کنند.

·         سفارشات را وارد عمل کنند.

·         ترتیبات تولید و تحویل محصول را فراهم کنند.

·         محموله ها را برای اطمینان از تحویل آن ها پیگیری کنند.

·         امکانات ثبت نام برای خریداران و بازدید کنندگان از وب سایت و نیز محل نظرات و پیشنهادات را فراهم سازند.

·         به سوالات مشتریان و یا ارسال درخواست ها از طریق مرکز تماس اینترنتی پاسخ دهند.

·         امکان سفارشی سازی محصولات/ خدمات را فراهم کنند.

·         پشتیبانی پس از فروش مبتنی بر وب را ارائه دهند.

·         مزیت های خرید با حجم بالا را فراهم سازند.

·         ترجمه زبان سایت را در صورت لزوم فراهم کنند.

·         ترافیک وب سایت را برای بهبود در خدمات و عملیات مشتریان اندازه گیری و تجزیه و تحلیل نمایند.

 

ضرورت SDLC : یک نرم افزار EC

توسعه چرخه سیستم های سنتی (SDLC) منجر به هدایت فروشندگان به سمت عملیات سیستماتیک و تجزیه و تحلیل های چند مرحله ای می شود که عبارتند از: شناسایی مشکلات، تجزیه و تحلیل ها، طراحی منطقی، طراحی فیزیکی، پیاده سازی و عملیات. SDLC مبنایی برای توسعه اکثر سیستم های کسب و کار سنتی است (برای جزئیات بیشتر به رویکرد کندال و کندال 2013 نگاه کنید) با این حال، نرم افزارها و سخت افزارهای نوآورانه جدید، تجارت الکترونیک را به سمت ساده تر شدن مسیر خرید و فروش ها هدایت کرده است.



شکل(8) چرخه عمر سیستم تجارت الکترونیک



پنج مرحله سنتی

این مراحل عبارتند از:

مرحله 1: شناسایی، توجیه و برنامه ریزی برای سیستم های EC

مرحله 2. ایجاد یک ساختار EC

مرحله 3. انتخاب یک گزینه توسعه

مرحله 4. نصب، آزمایش، ادغام و استقرار برنامه های EC

مرحله 5: عملیات، پشتیبانی و به روز رسانی

فرآیند توسعه می تواند بسیار پیچیده باشد و باید به درستی مدیریت گردد. برای پروژه های متوسط تا بزرگ، معمولاً یک تیم پروژه ایجاد می شود تا فرآیند کار و فروشندگان را مدیریت کند. همکاری کردن با شرکای تجاری نیز امری ضروری است. برخی از شکست های تجارت الکترونیک در نتیجه عدم همکاری با شرکای تجاری پیش می آیند. به عنوان مثال یک شرکت می تواند دارای سیستم تجارت الکترونیک موثری باشد، اما در صورتی که تامین کنندگان به درستی از این سیستم استفاده نکنند، سیستم سقوط خواهد کرد و پروژه ها با شکست مواجه خواهند شد. پروژه ها را همچنین می توان با مدیریت بهتر به صورت دوره ای ارزیابی نمود. تکنیک های استاندارد مدیریت پروژه و ابزارهای آن باید کارآمد باشند. در نهایت موقعی که چنین پیش بینی می شود باید در پروژه EC تغییر ایجاد شود، این کار را باید به سرعت و به نحو احسن انجام داد.

 

استراتژی های توسعه برای پروژه های تجارت الکترونیک



شکل(9) فرآیند توسعه نرم افزارهای EC


اگر شرکتی نمی خواهد که وب سایت یا یک سیستم EC را خریداری نماید، می تواند آن را در داخل خانه ایجاد کند. با این حال، قبل از تصمیم گیری برای ایجاد یک وب سایت، شرکت باید چند سوال از خودش بپرسد: آیا شرکت قادر به توسعه سایت خواهد بود (به عنوان مثال، داشتن کارکنان واجد شرایط)؟ آیا شرکت دارای دسترسی به ابزار مناسب برای ایجاد سیستم EC هست؟ و غیره. اگر شرکت این قابلیت ها را نداشته باشد، معمولاً بهتر است که یک پیمانکار واجد شرایط را برای خودش استخدام نماید (به عنوان مثال، بسته سرمایه گذاری ممفیس را ببینید). یک فهرست مفید از مشتریان در webdesigners-dictionary ارائه شده است. کسب و کارهای کوچک مرکز مایکروسافت در سایت

( microsoft.com/business/en-us/resources/technology/ecommerce/ecommerce-websitedesign-mistakes.aspx?fbid=oQfmmYZYpzu )

راهنمایی های جامعی را برای جلوگیری از اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک ارائه می کند. چهار گزینه رایج برای توسعه وب سایت EC وجود دارد:

1. توسعه سایت داخل خانه همراه با پشتیبان یا با ابزارهای خارج از محیط.

2. خرید یک برنامه طراحی شده همراه با نوع خاصی از فعالیت های EC (به عنوان مثال خرید الکترونیکی)

3. توسعه سیستم به صورت فرعی برای فروشنده ها به صورت کلی یا جزئی.

4. اجاره نرم افزار از یک شرکت ثالث (به عنوان مثال استفاده نرم افزار و سرویس های یک شرکت دیگر مبتنی بر محاسبات ابری).

توسعه در داخل خانه: تامین منابع مالی

اولین نسل توسعه EC عمدتاً از طریق یک برنامه ریزی اختصاصی در داخل خانه توسعه داده شدند و سپس به صورت گسترده ای رشد کردند. اگرچه منابع انسانی باید زمان و هزینه زیادی را صرف برنامه های EC نمایند، اما استراتژی های منحصر به فرد این روش باعث ایجاد تمایز و مزیت رقابتی برای شرکت می شود. به همین دلیل است که توسعه این گونه برنامه ها می تواند طولانی و گران قیمت باشند. علاوه بر این، به روزرسانی سیستم ممکن است در آینده نیاز به منابع قابل توجهی داشته باشد.

خرید نرم افزارها (روش خارج از چارچوب)

تعدادی از بسته های نرم افزاری وجود دارند که خصوصیاتی همانند برنامه های EC دارند. این بسته های نرم افزاری می توانند گزینه مناسبی برای توسعه سیستم فردی باشند و دارای امکانات آماده با نصب آسان هستند. از آنجا که این بسته های نرم افزاری به ندرت می توانند همه الزامات سازمان را دارا باشند، گاهی اوقات لازم است که چندین مورد بسته نرم افزاری خریداری گردد. در این مورد، بسته ها باید با یکدیگر و سایر داده ها یکپارچه سازی گردند.

مزایای عمده نرم افزارهای آماده خرید در سیستم EC عبارتند از:

·         قسمت های مختلفی از نرم افزارها به صورت خالی وجود دارند که می توانند مطابق کار پر شوند.

·         آن ها باعث صرفه جویی در زمان و پول می شوند (در مقایسه با مدل داخل خانه)

·         شرکت نیازی به استخدام برنامه نویس با مهارت های برنامه نویسی EC ندارد.

·         شرکت توانایی های سیستم را قبل از این که بر روی آن سرمایه گذاری کند، می داند.

·         شرکت اولین کسی نیست که از این بسته نرم افزاری استفاده می کند.

·         به روزرسانی توسط فروشنده انجام می شود بدون این که هزینه ای برای کاربران داشته باشد.

 

برخی از معایب عمده این روش عبارتند از:

·         نرم افزار ممکن است به صورت دقیق به نیازهای شرکت پاسخ ندهد.

·         اصلاح نرم افزار ممکن است پیچیده بوده و یا با توجه به فرآیندهای کسب و کار شرکت اصلاح آن غیر ممکن باشد.

·         شرکت استفاده کننده از این نرم افزار کنترل کمی بر روی پیشرفت های نرم افزاری و نسخه جدید آن دارند.

·         ادغام این بسته های نرم افزاری با سیستم خود شرکت ممکن است مشکل باشد.

·         فروشندگان ممکن است یک محصول را متوقف کرده و یا از داخل کسب و کار خارج کنند (فاکتور ریسک).

 

برون سپاری توسعه سیستم های EC و نرم افزارهای آن

استفاده فروشندگان از سیستم های EC یا توسعه آن نوعی برون سپاری می باشد. در بسیاری از موارد، سیستم ها باید به سرعت ساخته شوند (به عنوان مثال، در طول یک یا دو هفته). همچنین وجود تخصص در پیمانکاران و فروشندگان نرم افزارها امری ضروری است. بنابراین برون سپاری مورد استفاده قرار می گیرد.

برون سپاران می توانند هر گونه وظایفی را برای توسعه برنامه های EC بر عهده گیرند. به عنوان مثال، آن ها می توانند کار طراحی، برنامه ریزی و کار ادغام نرم افزارها را انجام دهند. برای شرکت ها برقراری رابطه خوب با برون سپاری می تواند بسیار مفید باشد.

انواع گزینه های برون سپاری

چندین نوع از فروشندگان، خدمات و سرویس های نرم افزارهای EC را ارائه می دهند:

·         خانه های نرم افزار.

·         برون سپاران و غیره.

·         شرکت های مخابراتی.

 

لیزینگ نرم افزارهای EC: محاسبات ابری و نرم افزارها به عنوان یک سرویس (SAAS)

یک گزینه مناسب برای مالکیت EC، اجاره سیستم ها به جای خرید و یا ساخت آنهاست. این کار شامل استفاده از برخی نرم افزارهای آماده برای توسعه سیستم می شود.

شرکت ها ممکن است در صورت لزوم فناوری های جدید EC را امتحان کنند، بدون این که نیز به سرمایه گذاری های بیشتری داشته باشند. لیزینگ همچنین اجازه می دهد تا شرکت بتواند از شبکه های خود محافظت کرده و مشاوره تخصصی دریافت کند. شرکت های کوچک با تخصص کم در زمینه IT ممکن است دارای کمبود بودجه باشند که همین امر باعث می شود لیزینگ برای آن ها سودمند باشد.

لیزینگ، نیاز به خرید نرم افزارها و نصب آن ها را از بین می برد. علاوه بر این، کاربران می توانند از سیستم های اجاره ای به صورت سریع استفاده کنند (به خاطر داشته باشید که وقت طلاست). در نهایت از آنجا که تمام کاربران دارای نرم افزارهای یکسانی هستند، آن ها می توانند به سرعت به یکدیگر متصل گردند.

در سال های اخیر، لیزینگ محبوبیت بسیاری را کسب کرده است و باعث شده است که تنوع و نام آن بسیار مشهور گردد. شناخته شده ترین ابزارهای محاسباتی، نرم افزارهایی هستند که به عنوان سرویس بر طبق تقاضا ساخته می شوند. از سال 2009 به بعد این گونه بسته های نرم افزاری تحت مفهوم محاسبات ابری قرار گرفته اند.

محاسبات ابری

محاسبات ابری به محاسبه دارایی ها و خدمات مورد نیاز کاربران و سیستم مورد نیازشان (در صورت تقاضا) اشاره دارد. این تحویل از طریق اینترنت و یا شبکه های کامپیوتری دیگری انجام می شود. کاربران تنها برای استفاده های واقعی خود پول پرداخت می کنند. این همان چیزی است که در طول فرآیند خدمات دهی اندازه گیری می گردد، مانند آب یا برق. بنابراین محاسبات ابری محاسبات ابزاری نیز نامیده می شوند. جزئیات و ساختارهای داخلی محاسبات ابری به سادگی می تواند به نقطه ای برسد که توسعه دهندگان نرم افزارهای کامپیوتری آن را ندیده بگیرند. در حال حاضر شرکت های بسیاری از محصولات و خدمات محاسبات ابری استفاده می کنند (به عنوان مثال Saleforce.Inc، اوراکل، مایکروسافت). محاسبات ابری شامل سیستم های عامل های ابری، ذخیره سازی ابری و غیره هستند.

 

مزایای نرم افزارهای ابری

مزایای اصلی کاربران عبارتند از:

·         امکان دسترسی در همه جا. تمام چیزی که شما نیاز دارید اتصال به اینترنت (اینترانت) است.

·         عدم نیاز به یک سرور در محل و یا نصب و راه اندازی یک سرور محلی

·         پرداخت در حین استفاده یا هر دوره زمانی (به عنوان مثال، ماهانه، همانند کابل تلویزیونی)

·         مقیاس پذیری سریع مزایای استراتژیکی را به علت قابلیت تغییرپذیری آن ارائه می کند.

·         زمان کوتاه تر برای بازاریابی (TTM)

·         اغلب این سیستم ها شامل سرویس های تعمیر و نگهداری و پشتیبانی (امنیت، به روز رسانی، پشتیبانی و غیره) هستند.

·         احتمال بهبود امنیت؛ با این حال، کاربرانی که به سطح بالایی از امنیت نیاز دارند (به عنوان مثال، موسسات مالی) ممکن است SaaS را به عنوان یک نگران امنیتی ببینند.

·         قابلیت اطمینان از ترکیب تکنولوژی ها و سیستم های مختلف

برای سایر مزیت ها، وب سایت

intel.com/content/www/us/en/cloud-computing/intel-cloud-basedsolutions.html

و ibm.com/marketplace/cloud/us/en-us  را ببینید.

سایر گزینه های توسعه

چندین گزینه اضافی برای توسعه نرم افزارهای EC در دسترس هستند. برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

·         پیوستن به بازار الکترونیک. با این گزینه، شرکت می تواند به بازار الکترونیک متصل شود. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند کاتالوگ خود را در بازار یاهو با پرداخت اجاره فضا به صورت ماهانه قرار دهد. بازدید کنندگان از سایت یاهو قادر به مشاهده محصولات این شرکت خواهند بود. در چنین موردی، یاهو یک سایت میزبان برای شرکت ها نیز هست. همانند شرکت ها، این سایت میزان از امکانات یک فروشگاه به صورت اینترنتی استفاده خواهد کرد.

·         پیوستن به کنسرسیوم. این گزینه مشابه گزینه قبلی است، با این تفاوت که شرکت مالک بازار الکترونیکی خودش خواهد بود. بنابراین شرکت می تواند کنترل بیشتری بر روی عملیات بازار داشته باشد.

·         پیوستن به مزایده یا مزایده های یک شخص ثالث. پیوستن به مزایده شخص ثالث می تواند به صورت دوره ای باشد. یک پلاگین می تواند بدین منظور برای شرکت هایی که دارای فعالیت های اینترنتی هستند ایجاد شود.

·         اقدام به سرمایه گذاری های مشترک. چندین گونه سرمایه گذاری مشترک می تواند با توسعه برنامه های الکترونیکی به وجود آید. به عنوان مثال، در هنگ کنگ، چهار بانک کوچک که دارای سیستم بانکداری الکترونیکی هستند با یکدیگر همکاری مشترک داشتند. در برخی موارد، یک شرکت می تواند همراه با شرکت های دیگر یک تیم تشکیل دهد.

·         استفاده از یک روش ترکیبی. یک روش ترکیبی می تواند بهترین گزینه باشد که با استراتژی های برون سپاری داخلی به کار بپردازد.

 

انتخاب یک گزینه توسعه

قبل از انتخاب یک گزینه توسعه مناسب، شما باید عوامل زیر را در نظر بگیرید (این عوامل به صورت سوال در زیر ارائه شده اند):

·         مشتریان. هدف مشتریان چه چیزی است؟ نیازهای آنان چه چیزهایی هستند؟ چه نوع تاکتیک های بازاریابی باید برای توسعه کسب و کار و فروشگاه اینترنتی به کار برده شود تا بازدید کنندگان را به خود جلب نماید؟ افزایش وفاداری مشتری به یک شرکت به چه صورتی ایجاد می شود؟ یک کسب و کار چطور می تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد تا آنها دوباره به شرکت بازگردند؟

·         بازاریابی. چه نوع محصولات و خدماتی به صورت آنلاین به فروش می روند؟ آیا کالاهای نرم (دیجیتالی) به فروش می روند یا کالای سخت؟ آِیا کالاهای نرم قابل دانلود می باشند؟

·         خدمات فروش. آیا مشتریان می توانند به صورت آنلاین سفارش دهند؟ چطور؟ آیا آنها می توانند به صورت آنلاین پرداخت کنند؟ آیا آنها می توانند وضعیت سفارش خود را به صورت آنلاین چک کنند؟ به سوالات مشتریان به چه صورتی پاسخ داده می شود؟ آیا تضمین و ضمانت نامه هایی برای محصولات مختلف وجود دارد؟ بازپرداخت به چه صورتی خواهد بود؟

·         پیشرفت. محصولات  خدمات به چه صورتی ارتقا داده می شوند؟ ترافیک رویدادها به چه صورتی سازماندهی می گردند؟ آیا کوپن ها یا تخفیف های مخصوصی ارائه می شوند؟ آیا فروش متقابل امکان پذیر است؟

·         پروسه های انتقال. آیا پروسه های معاملاتی در زمان واقعی انجام شده اند؟ مالیات ها و هزینه های حمل و نقل به چه صورتی پرداخت می شوند؟ انواع روش های حمل و نقل پیشنهادی برای سایت چیست؟ چه نوع پرداختی برای سایت پذیرفته خواهد بود؟ تحویل سفارشات به چه صورتی خواهد بود؟

·         داده های بازاریابی و آنالیز آنها. چه اطلاعاتی مانند فروش، اطلاعات مشتری، و روند تبلیغاتی سایت جمع آوری شده اند؟ این سایت چگونه از این اطلاعات برای بازاریابی در آینده استفاده می کند؟

·         نام تجاری. فروشگاه اینترنتی باید چه نوع تصویری را تقویت کنید؟ تفاوت فروشگاه اینترنتی ما با فروشگاه های اینترنتی رقیب چیست؟

لیست اولیه الزاماتی که باید به صورت جامع در اعتبارسنجی ها مورد استفاده قرار بگیرند ارائه شدند. انواع کسب و کارها پس از اولویت بندی می توانند بر طبق ترجیح مشتری توسعه داده شوند.

 

تاثیر سازماندهی تجارت الکترونیک

 

تحقیقات تجربی و آماری محدودی در رابطه با تاثیر سازمان دهی EC در دسترس می باشند زیرا ساختار و زمینه آن خیلی جدید است. بنابراین بحث بر روی این بخش ها اساساً بر پایه نظرات متخصصین و داده های تجربی محدود می شود.

فناوری های تحت وب موجود برای شرکت ها فرصتی را پدید می آورند تا در مدل های کسب و کار، روابط و فرآیندهای کاری خودشان تجدید نظری کنند. این فرصت ها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم نمود: بازاریابی الکترونیک (ابتکارهای مبتنی بر وب که باعث بهبود در بازاریابی محصولات جدید می گردد)، عملیات الکترونیکی (ابتکارات مبتنی بر وب که باعث بهبود در تولید و توزیع محصولات می شود)؛ و خدمات الکترونیکی (ابتکارات مبتنی بر وب که باعث بهبود خدمات و سرویس های پشتیبانی کننده از مشتری می شود). بحث موجود در اینجا بر پایه بخشی از مطالعه بلوچ و همکاران (1996) است که تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر روی سود سازمان ها را بررسی کرده است. مدل آن ها، تاثیرات تجارت الکترونیک را به سه دسته عمده تقسیم می کند: بهبود در بازاریابی مستقیم، سازمان دهی تغییرات موجود در شرکت، و تعریف مجدد تشکیلات. این بخش به توضیح هر کدام از این عوامل می پردازد.

 

بهبود در بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم از طریق سفارش های پستی (از طریق کاتالوگ ها) و تلفن امکان پذیر است (تله مارکتینگ). برای محصولات دیجیتال نرم افزارهای موسیقی و ویدیو تغییرات بازارهای الکترونیکی به صورت دراماتیک و نمایشی هستند. در حال حاضر، محصولات دیجیتال از طریق اینترنت قادر به دانلود می باشند. قابلیت ارسال محصولات دیجیتال باعث کمتر شدن هزینه های بسته بندی و حمل و نقل شده است و تا حد زیادی نیاز به خدمات توزیع تخصصی را کاهش داده است.

مدل های فروش و توزیع جدید، باعث دیجیتال سازی کالاها مانند دانلود موسیقی، فیلم، نرم افزار، خریدهای اجتماعی و پرداخت توسط خود مشتری شده است. در بعضی موارد، تمامی این ها تاثیرات مستقیم بازاریابی EC بوده و باعث ایجاد یک محیط رقابتی در شرکت ها می شود بدین صورت که شرکت هایی که از امکانات دیجیتال استفاده می کنند نسبت به شرکت های سنتی دارای مزیت و برتری هستند. علاوه بر این، چون این مزیت رقابتی برای بازارهای الکترونیکی بسیار بزرگ است، از این رو مردم بازاریابی غیر مستقیم را بر بازاریابی مستقیم ترجیح می دهند. با توجه به این امر بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی و کارگزاران خدمات (به عنوان مثال، سهام، املاک و مستغلات، و بیمه) به عنوان یک گونه در معرض خطر به شمار می روند.

 

سازمان دهی تغییرات موجود در شرکت

تاثیر بعدی فروشگاه های اینترنتی ایجاد تحول در سازمان ها می باشد. در این جا ما به چهار موضوع اصلی در رابطه با این امر اشاره می کنیم: یادگیری سازمانی، تغییر ماهیت کار، ایجاد تعهد و ساختار واحد EC.

تعریف مجدد تشکیلات

در زیر برخی از روش هایی که سازمان ها به تعریف مجدد و بازخوانی تشکیلاتشان می پردازند، اشاره می شود.

 گزارش به دپارتمان بازاریابی. این یک راه حل مناسب برای مواردی است که فعالیت های عمده EC در سازمان انجام می شوند.

گزارش به دپارتمان مالی. این اتفاق زمانی می افتد که EC شامل RFQ های تکراری، برون سپاری و سایر فعالیت های مربوط به سرمایه گذاری شود.

گزارش به مدیر ارشد. این امر می تواند یک راه حل خوب برای فعالیت های اصلی EC در خریدهای الکترونیکی باشد.

توزیع نیروی کار EC به گروه های مختلف. این راه حل برای زمانی است که فعالیت های EC به صورت مستقل از یکدیگر و با گروه های مشخصی انجام شوند.

گزارش به دپارتمان IT. این کار باعث می شود که این احساس به وجود بیاید که EC به صورت مداوم همراه با جنبه های فنی مخصوص به خودش در حال فعالیت است.

ایجاد یک دپارتمان EC جدید و خود مختار. این راه حل می تواند در حجم کار بسیار بالای EC متفاوت باشد.

عدم وجود یک ساختار رسمی برای EC.



شکل (10) مراحل سفارشی سازی آن لاین کفش نایک


فرصت های موفقیت در تجارت الکترونیکی و از بین بردن خطاها

 

اکنون که EC در حدود 20 سال است جای گرفته است، ممکن است الگوهای خاصی در آن نقش داشته باشند که باعث موفقیت یا شکست در پروژه های EC گردند. با بررسی این الگوها می توان نشانه هایی از برخی از فرصت های موجود را کشف کرده و از مشکلات طول فرآیند اجتناب کرد.

فاکتورهای تعیین کننده موفقیت در تجارت الکترونیکی

قابلیت های اقتصادی EC برخی از صنایع را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می دهند. عوامل موفقیت در EC بستگی به صنایع، فروشندگان و خریداران و محصولات فروخته شده دارد. علاوه بر این توانایی فروشندگان برای ایجاد ارزش های اقتصادی برای مصرف کنندگان نیز نقش عمده ای در موفقیت EC دارد. هنگامی که تصمیم برای فروش آنلاین گرفته می شود عوامل اصلی که تعیین کننده تاثیر EC هستند به ارزیابی شانس موفقیت کمک بسیاری می کنند.

چهار دسته از عوامل موفقیت در بازار الکترونیکی عبارتند از: محصولات، تولید، فروشنده و مشخصات مصرف کننده.

 

شکست در تجارت الکترونیک

با بررسی تاریخچه نوآوری های اقتصادی قبلی، و شکست در پروژه های EC نباید جای تعجب برای شما پیش بیاید. سه پدیده اقتصادی نشان می دهد که این شکست ها چرا اتفاق می افتند (به عنوان مثال، شرح چرخه هایپ را ببینید).

برخی از مشخصه هایی که باعث شکست در B2C EC می شوند عبارتند از: عدم سودآوری، قرار گرفتن در معرض ریسک بیش از حد، هزینه های خرید زیاد، عملکرد ضعیف، طراحی وب سایت به صورت استاتیک، کمبود بودجه و مدل های درآمد نادرست. دو دلیل مالی دیگر عبارتند از: مدل بودجه و درآمد نادرست. یک نمونه از شکست در EC عبارت است از مورد وبوان یک شرکت تحویل سریع که 1.2 میلیارد دلار از دست داد یک شرکت ورشکسته دیگر شرکت کوزمو است که داستان ورشکستگی آن به صورت آنلاین در W14.3 موجود است.

 

 

 

موفقیت در تجارت الکترونیک

با وجود صدها شکست در هزاران پروژه EC، EC همچنان به سرعت در حال رشد است (پس از یک سکون کوتاه از سال 2000 تا 2002)

موفقیت در EC در وهله اول به تخصص مربوط است. یک مثال برای آن شرکت پراید است که به تولید ویتامین ها و محصولات مراقبت از سلامتی می پردازد. یکی از دیگر از این نمونه ها شرکت گراب هاب است که به مردم امکان سفارش آنلاین غذا را فراهم ساخته است. به همین ترتیب برخی سایت ها مسافرتی نیز وجود دارند که نمونه های آن ها عبارتند از Expedia، Trip Advisor یا Priceline.

پوشاک آلوی یکی از پورتال های خرید و سرگرمی برای جوانان و بزرگسالان است. شرکت های موفقی مانند پریسلین، نتفلیکس، آمازون، فیس بوک و گوگل سهم عمده ای را در تجارت الکترونیک داشته اند که تبدیل به بزرگ ترین شرکت های این بازار همراه با سهامداران بسیار ثروتمند شده اند.

دستورالعمل های اضافی برای موفقیت در EC

برخی از متخصصان و مشاوران کلیدهای بیشتری را برای موفقیت پیشنهاد کرده اند. مطالعات متعددی انجام شده اند که برخی از این عوامل را شناسایی کرده اند از قبیل:

·         بازاریابی و تبلیغات موثر

·         وب سایت کاربر پسند

·         روابط خوب میان مشتریان و فروشندگان

·         مدیریت زنجیره تامین و تحویل سفارش مناسب

·         ادغام سیستم های اطلاعاتی داخلی و خارجی

·         استفاده از مدل های تجاری مناسب (از جمله مدل های درآمد)

·         زیر ساخت های موثر و کارآمد

·         فرهنگ سازمانی مناسب با کسب و کار الکترونیکی

در این مرحله که هنوز در اوایل انقلاب EC قرار داریم، موفقیت نمی تواند تضمین شده باشد و نرخ شکست هنوز هم باقی است. با این حال، اگر شرکت ها از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و دستورالعمل های ارائه شده از سوی کارشناسان و پژوهشگران مختلف را دنبال کنند شانس موفقیت آن ها بسیار زیاد خواهد بود. در ادامه این بخش، در مورد استراتژی های مهم و عواملی که باید در نظر گرفته شوند تا موفقیت اقتصادی را تضمین کند، بحث خواهیم کرد.

تفاوت های فرهنگی در موفقیت های EC و شکست

یکی از نقاط قوت EC، ایجاد سهولت برای عملیات خرید و فروش فروشندگان و خریداران است و این که می تواند مصرف کنندگان و تامین کنندگان را به سطح جهانی برساند. با این حال، تفاوت های فرهنگی موجود باید تشخیص داده شوند تا تبلیغات آنلاینی که انجام می شود برخلاف فرهنگ های موجود نباشد. به این دلیل که فرهنگ های مصرف کنندگان می تواند متفاوت از همدیگر باشد. عوامل موفقیت اقتصادی و همچنین استراتژی های تصویب شده در بین کشورها متفاوت از همدیگر هستند.

 

آیا EC می تواند توسعه دهنده رشد اقتصادی باشد؟

مشابه تفاوت های فرهنگی، توسعه صنایع مختلف نیز می تواند در استفاده از EC بسیار متفاوت باشد. صنایع در حال توسعه اغلب با حملات از جانب رقبا و محیط سیاسی و اجتماعی ناپایدار، کمبود مقررات محافظت از مشتریان و پرداخت های ناکافی مواجه هستند. در کشورهای چین و هند، فرصت های EC برای ایجاد محیط تجارتی برای مشتریان و فروشندگان بسیار زیاد است. پتانسیل حجم معاملات در کشورهای توسعه یافته باعث جذب سرمایه گذاران مختلف می شود. این بدین دلیل است که بیشتر هزینه های توسعه سیستم های EC می تواند با زیر ساخت های IT بهبود یابد.

فرض سنتی EC بدین صورت است که کاربر دسترسی به کامپیوتر یا اتصال به اینترنت نداشته باشد. در صنایع در حال توسعه باید بر روی این فرض تجدید نظر شود و زیر ساخت های موجود، سطح فقر و در دسترس بودن فناوری ها در تجزیه و تحلیل ها مد نظر قرار گرفته شود. این کار باعث می شود تا توزیع کنندگان محصولات بتوانند قابلیت تکنولوژی های EC را به صورت کامل بسنجند و حالت های غیر ممکن آن را نیز به دست بیاورند.

تقویت کننده های اصلی EC کشورهای توسعه یافته هستند که در آن ها به طور روز افزون از رایانه های شخصی و لپ تاپ ها استفاده شده و در یک محیط نسبتاً ارزان از اینترنت استفاده می شود. کامپیوترهای ساده که کمتر از 100 دلار هزینه دارند (و در سال 2014 کاهش یافتند)، و استفاده از تلفن های قابل دسترسی به اینترنت در مکان های عمومی باعث شده است که رشد EC به صورت روز افزونی افزایش یابد. برای جزئیات جامع تجارت الکترونیک کشورها به مطالعه سنایی (2010) مراجعه کنید. انقلاب موبایل در کشورهای در حال توسعه باعث شد تا توسعه EC به صورت روز افزونی علی الخصوص در زمینه بانکداری توسط تلفن همراه (مالی) و بازاریابی از طریق تلفن همراه افزایش یافته و رشد کند.

 

نتیجه گیری

 

بدون شک با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ارتباطات آن لاین، ورود به تجارت الکترونیک برای کسب و کارها در فضای رقابتی بدلیل مزایای متعددی که در بر دارد امری ضروری است و چه بسا کسب و کارهایی که از تجارت الکترونیک بی بهره اند با خطر ور شکستگی مواجه خواهند بود. اما در این رهگذر نباید بدون محابا و ارزیابی صحیح گام نهاد که در این صورت نه تنها موفقیتی در کار نخواهد بود بلکه شکست می تواند پایان کسب و کار شما باشد. بنابراین لازم است قبل از ورود به EC نسبت به بررسی توجیه پذیر بودن آن اقدام نمود. پس از ورود به تجارت الکترونیک لازم است با استفاده از روشهای مختلف به توسعه آن بپردازید و از تأثیر شگرف سازماندهی در آن بهره جویید. تخصص خود را برای موفقیت در تجارت الکترونیک افزایش دهید و از عواملی که باعث شکست می گردند غافل نباشید. خصوصاً تفاوت های فرهنگی در موفقیت های EC و شکست آنها را تشخیص داده و تبلیغات خود را براساس فرهنگهای موجود بنا نهید.

 

 


 

واژه نامه

چاپ سه بعدی: رایانه ساخت یافته ای که فرایند ساخت قطعات (از پلاستیک، فلز، یا مواد دیگر) را بوسیله تولید یک لایه در هر بار و به تعداد مورد نیاز  هدایت می کند.

هزینه های نمایندگی: هزینه های متحمل شده جهت اطمینان از پشتیبانی معین و انجام وظایف اداری مربوط به تولید که از قبل تعیین شده اند.

مدیریت تغییر: فرایند مدیریت مسائل اداری و رفتاری مربوط به تغییر شغل افراد، محل کار، روابط، روش ها، و غیره. فرآیندی برای تشویق کارکنان به پذیرش چنین تغییرات.

پردازش ابری: تفویض اختیار محاسبات دارایی ها و خدمات مورد نیاز بوسیله کاربران و سیستم ها در مواقع مورد نیاز (براساس تقاضا)

چرخه اعتیاد (شرکت گارتنر) : یک نمایش گرافیکی از چرخه حیات مختص فناوری اطلاعات و تکنولوژی تجارت الکترونیک (به عنوان مثال، محاسبات ابری، چاپ سه بعدی، پرداخت الکترونیکی).

منبع یابی : توسعه خانگی نرم افزارها

شاخصهای عملکرد کلیدی: عبارت کمی برای بیان معیارهای مهم

سفارشی سازی انبوه (بر اساس تقاضای تولید): روشی است که تولید کنندگان را قادر می سازد بر اساس صلیقه مشتری محصولات خاصی برای هر مشتری تولید کنند.

تمایز محصول: محصولات با امکانات خاص

تابع تولید: یک فرمول ریاضی است که نشان میدهد برای هر مقدار تولید Q مقدار معینی کار یا سرمایه گذاری در اتوماسیون بیشتر استفاده می شود.

حسابدار  ROI :  حسابداری که با استفاده از معیارها و فرمولها سرمایه گذاری را مورد ارزیابی قرار می دهد.

مجموع منافع حاصل از مالکیت (TBO) : این محاسبه شامل هر دو مزایای محسوس و نامحسوس می شود.

کل هزینه مالکیت : (TCO)  یک فرمول برای برآورد هزینه مستقیم و غیر مستقیم نگهداری، عملیاتی، و کنترل یک سیستم IT، در طول کل عمر یک محصول یا سیستم.

هزینه های معامله: هزینه هایی که طیف گسترده ای از مخارجی که با معاملات تجاری مرتبط هستند، از جمله مبادله کالا و خدمات را پوشش می دهند.

آماده برای روشن کردن: بسته های نرم افزاری آماده برای استفاده با حداقل نصب و تلاش آزمایش

ارزشگذاری: فرایند تلاش برای تعیین ارزش یا قیمت یک شرکت

تجزیه و تحلیل وب: ابزار و روشهایی که برای اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی استفاده از وب و دیگر فعالیتهای اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

    منابع

AIIA. Greening Your Business Through Technology , (an e-Book). Section 4.3.1 case study: Telstra-Cost-     Benefi t Analysis Calculators (Business Innovation).November 2009, Download at witsa.org/news/newsletter_Q210/img/AIIA_GreenIT_eBook.pdf (accessed July 2014).

 

Asefeso, A. Balanced Scorecard. Seattle, WA: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2014.

 

Baseline. “How to Calculate ROI.” September 6, 2006.

 

Beasley, M. Practical Web Analytics for User Experience:How Analytics Can Help You Understand Your Users.Burlington, MA: Morgan Kaufmann, 2013.

 

Bloch, M., and A. Segev. “Leveraging Electronic Commerce for Competitive Advantage: A Business Value Framework.” Proceedings of the Ninth International Conference on EDI-IOS , June 1996, Bled, Slovenia.

 

Boardman, A., et al. Cost-Benefi t Analysis , 4th edition,(Pearson Series in Economics). New York: Pearson/Prentice Hall 2011.

 

Chen, S. Strategic Management of E-Business , 2nd ed.West Sussex, England: John Wiley & Sons, Ltd., 2005.

 

Clifton, B. Advanced Web Metrics with Google Analytics,3rd ed. Hoboken, NJ: Sybex, 2012.

 

Flynn, A., and E. F. Vencat. Custom Nation: WhyCustomization Is the Future of Business and How to Profi t From It . Dallas, TX: BenBella Books, 2012.

 

Fell, G. J. Decoding the IT Value Problem: An Executive Guide for Achieving Optimal ROI on Critical IT Investments. Hoboken, NJ: Wiley, 2013.

 

Gandhi, A., C. Magar, and R. Roberts. “How Technology Can Drive the Next Wave of Mass Customization.”McKinsey & Company , February 2014, mckinsey.com/insights/business_technology/how_technology_

can_drive_the_next_wave_of_mass_customization (accessed July 2014).

 

Gartner. Gartner's Hype Cycle Special Report for 2014. gartner.com/technology/research/hype-cycles (accessed November 2014).

 

Gunasekaran, A., P. Love, F. Rahimi, and R. Miele. “A Model for Investment Justifi cation in Information Technology Projects.” International Journal of Information Management , 21 349–364 (2001).

 

Harvard Business Review. HBR’s 10 Must Reads on Change Management. Boston, MA: Harvard Business Review Press, 2011.

 

Hausman, K. K., and R. Horne. 3D Printing For Dummies,[Kindle Edition]. Hoboken, NJ: For Dummies, 2014.

 

HubSpot, Inc. (2012), Memphis invest sees 260% increase in sales with inbound marketing. hubspot.com/customers/memphis-invest Accessed November 2014.

 

Jelassi, T., and A. Enders. Strategies for E-Business:Concepts and Cases, 2nd ed. Harlow, England:Prentice Hall, 2008.

 

Kaushik, A. Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity.Hoboken, NJ: Sybex, 2010.

 

Kavis, M. J. Architecting the Cloud: Design Decisions for Cloud Computing Service Models (SaaS, PaaS, and IaaS). Hoboken, NJ: Wiley, 2014.

 

Keen, J. M., and R. Joshi. Making Technology Investments Profi table: ROI Road Map to Better Business Cases ,2nd ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2011.

Kendall, K. E., and J. E. Kendall. Systems Analysis and Design , 9th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall,2013.

 

Kotter, J. P. Leading Change. Boston, MA: Harvard Business Review Press, 2012.

 

Lymbersky, C. International Turnaround Management Standard: A Guided System for Corporate Restructurings and Transformation Processes. Seattle, WA: CreateSpace

Independent Publishing Platform, 2013.

 

Misra, R. B. “Evolution of the Philosophy of Investments in IT Projects.” Issues in Informing Sciences and Information Technology , 399-409 (2006).

 

MobileInfo.com. “Mobile Computing Business Cases.”2011. mobileinfo.com/business_cases.htm (accessed May 2014).

 

Nucleus Research, “ROI Tools and Case Studies.” nucleusresearch.com/research (accessed July 2014).

 

Petouhoff, N. L. Radian6 Community "EBook: ROI of Social Media: Myths, Truths and How to Measure.”February 2012. digitalintelligencetoday.com/documents/Radian6_2012.pdf (accessed May 2014).

 

Prieger, J. E., and D. Heil. “The Microeconomic Impacts of E-Business on the Economy. Social Science Research Network , May 20, 2009. papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1407713 (accessed May 2014).

 

Rayport, J., and B. J. Jaworski. Introduction to E-Commerce ,2nd ed. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2004.

 

Renkema, T. J. W. The IT Value Quest: How to Capture the Business Value of IT-Based Infrastructure. Hoboken, NJ: Wiley, 2000.

 

Ritter, J., and F. Röttgers. The Defi nitive Guide to Getting Your Budget Approved- Measure Intangibles to Calculate Your ROI Business Case. Boston, MA: Solution Matrix, 2008.

 

Saddington, H. and P. Toni. “Using ICT to Drive Your Sustainability Strategy.” A white paper, April 2009. awsassets.wwf.org.au/downloads/fs004_using_ict_to_drive_sustainaibility_strategy_telstra_1apr09.pdf (accessed Nov 2014).

 

Sanayei, A. (Ed.) E-Commerce in Developing Countries. London, UK: Koros Press Ltd., 2010.

 

TeamQuest. “The Business Value of IT.” Special Report, Computer Weekly , October 2013, Reprinted as a White 14 Implementing EC Systems: From Justifi cation to Successful Performance 689 Paper on April 23, 2014. teamquest.com/pdfs/whitepaper/understanding-real-value-it-proving-it-tobusiness.pdf (accessed Nov 2014).

 

Turban, E., et al. Social Commerce. New York: Springer, 2015.

 

Viswanathan, P. “Cloud Computing- Is It Really All That Benefi cial?” Undated mobiledevices.about.com/od/additionalresources/a/Cloud-Computing-Is-It-Really-All-That-Benefi cial.htm (accessed Nov2014).

 

Winnan, C. D. 3D Printing: The Next Technology Gold Rush-Future Factories and How to Capitalize on Distributed Manufacturing , Kindle edition. Seattle, WA: Amazon Digital Services, 2012.

 

Ziff Davis. “The Business Case for Making Business Processes Social.” White Paper # 131012, 2012.

Available for download at itmanagement.com/research/the-business-case-for-making-businessprocesses-social-28785 (accessed July 2014).

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.